sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היהדות שלכה 11 אין סיבה להתפלא על כך שתרבותה של ישראל חווה חבלי גיבוש . אין סיבה להתרגז על כך שיש בה ויכוחים, לעיתים נוקבים, על כיוון ודרך . אין סיבה להיות קצרי רוח — זה ייקח עוד זמן . אפשר לנסות ליהנות מהמסע . בספר נציג ממצאים וננסח טענות על החברה היהודית בישראל . בראשן הטענה שכבר אפשר לראות בארץ ניצנים של תרבות יהודית חדשה . נכנה אותה ״יהדות ישראלית״ . זה כמעט מתבקש כמובן : ישראל נוסדה כדי להצמיח יהדות חדשה — להצמיח תרבות שמאפשרת חיים יהודיים של משמעות בעידן הזה . וזה בדיוק מה שהיא עושה . לפעמים מתוך תכנון קפדני, לעיתים מתוקף נסיבות חיים, לפעמים באופן שמקובל על הכלל, לעיתים בכיפוף ידיים עד כאב . יהדות ישראלית שונה בדרכים רבות מיהדות לא ישראלית . יהדות ישראלית שונה בדרכים רבות מיהדות טרום-ישראלית . זאת יהדות ציבורית . המדינה שובתת בשבת . המדינה מניפה דגל בצבעי הטלית . למדינה שפה רשמית שהיא לשון הקודש . יהדות ישראלית נבנית, בין השאר, מתוך החופש של יהודים לעצב את הפרהסיה התרבותית שלהם כך שתשקף ותשמר את התרבות היהודית . וכמובן, על האופן שבו צריך לשמר אותה אין הסכמה — יש ויכוחים . אבל אפילו הוויכוחים מייחדים את היהדות הישראלית, כי עד לפני שבעים שנה, ובמשך אלפי שנים, היהודים לא יכלו לנהל ויכוחים כאלה . הם לא יכלו להתווכח איך מתנהלת חברת חשמל של מדינה יהודית, ואיך פועל צבא של מדינה יהודית . הם לא יכלו לשאול כיצד צריכה המדינה, ואם היא צריכה, להשאיר בתודעה את ספירת העומר . הם לא יכלו להתלבט אם יש עוד טעם להתאבל על חורבן ירושלים — הנבנית מחדש . זאת יהדות לאומית . יהודים ישראלים רואים את המגורים בישראל, את החיים בישראל, את ההקרבה למען ישראל, כמרכיב משמעותי מאוד בתרבות היהודית . מצוות הארץ — שכמובן, גם על מרכיביה המפורטים קיימת מחלוקת פוליטית עזה — היא מצווה

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help