sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מקונן דויל לשרלוק הולמס : דמות, יצירה, השפעה 13 שכלית כפי שחשב פו ! [ . . . ] לקוק היה חדל אישים אומלל [ . . . ] הוא לא הצטיין בשום תכונה חוץ ממרצו הבלתי נלאה . הספר הזה מחליא אותי ממש [ . . . ] הספר הזה יכול להיות ספר לימוד לבלשים — ללמד אותם ממה 2 עליהם להימנע . שנים אחר כך, בראשית הרומן 'כלבם של בני בסקרוויל', הולמס מתייחס בעקיפין ובקצרה גם לדמותו המציאותית של אלפונס ברטיון ( – 1853 ; Bertillon 1914 ) , ראש המחלקה לזיהוי פלילי במשטרת פריז, שפיתח שיטה לזיהוי פלילי של פושעים באמצעות מדידת חלקי גופם השונים . גם במקרה זה גיבורו של קונן דויל מוצג כמי שעולה בהרבה, בחריפותו וביכולותיו, על יתר הבלשים בני תקופתו — מציאותיים ומדומיינים גם יחד . אומנם, קונן דויל עצמו שאב מהם לא מעט ממאפייניהם המוכרים, אך הצליח לימים להאפיל עליהם, תוך שהוא בורא דמות עצמאית ומרתקת, חדשנית וחד-פעמית . 3 סופר בעל כורחו : ארתור קונן דויל ויצירתו העיסוק בכתיבה ספרותית לא הייתה בחירתו הראשונה והטבעית של ארתור קונן דויל, שהפך לימים לאחד הסופרים המוכרים והאהובים ביותר בעולם כולו . קונן דויל נולד באדינבורו בשנת 1859 וגדל במשפחה דלת אמצעים באופן יחסי . עם תום לימודיו הסדירים החל ללמוד רפואה באוניברסיטת אדינבורו . במהלך לימודיו פגש לראשונה בד"ר ג'וזף בל, רופא ומרצה לרפואה בן 39 , שהדהים אותו ואת חבריו ביכולות ההבחנה והסקת המסקנות שלו ; בהשראתו עוצבה לימים דמותו של הולמס . בשנת ,1892 לאחר שכבר זכה בתהילה ציבורית על כתיבתו הבלשית, התוודה קונן דויל לפני מורו מן העבר כי הוא ששימש לו השראה : לך בלי ספק אני חב את שרלוק הולמס [ . . . ] אני סבור שבעבודתו האנליטית אין הגזמה כלשהיא ביחס לכמה מן ההישגים שראיתי אותך משיג במחלקה לחולי-חוץ . על בסיס ההיקש וההיסק וההתבוננות ששמעתיך 2 קונן דויל, כל הסיפורים, ד, עמ' 24 . 3 לאורך השנים פורסמו סקירות רבות על אודות דמותו של קונן דויל ועל תהליך יצירתה של סדרת הסיפורים הבלשיים שלו . לסקירות אחדות ומוצלחות בשפה העברית ראו למשל : הנדלזלץ, תעלומת הבלש בן האלמוות ; הנ"ל, מותו וחייו של שרלוק הולמס ; קלינגר, עולמו של שרלוק הולמס ; משעני, אם לא אהרוג את הולמס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help