sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא 13 המזרח תיכונית במציאות שהיו בה גם כמה אפשרויות לזהות קיבוצית, ו'עשו שימוש במרכיבים השונים של זהותם בהתאם למערכים השונים שחיו בתוכם' . דבריה בפרק זה מציגים במידה רבה את עיקרי תפיסת המחקר שלה, ומתווים לא רק תוכנית מחקרית לתולדות התרבות היהודית בארצות המזרח אלא גם את יעדי המחקר שלה עצמה . פרק שני בספר זה מביא את המבוא לספרה העברי של דרורי, שיצא לאור בשנת 1988 והמבוסס על עבודת הדוקטור פורצת הדרך שלה . הנושא המרכזי בספר ובפרק זה הוא ראשית המגעים בין הספרות היהודית לספרות הערבית בימי הביניים . הטקסטים המוקדמים ביותר שהגיעו לידינו, המעידים על מגע זה, נכתבו בספרד, במחצית השנייה של המאה העשירית ( דונש בן לברט ומנחם בן סרוק ) , והם כבר נושאים חותם ברור של דגמים ספרותיים מהספרות הערבית ; טקסטים קדומים במקצת, נכתבו במזרח בראשית המאה העשירית, אינם נושאים שום סימנים של דגמים ערביים . כיצד ניתן אפוא להבין את מהלך ההתפשטות של קליטת הדגמים הערביים אל תוך הספרות היהודית ? האומנם החל תהליך זה בספרד, ומשם עבר למזרח כעבור כמה עשרות שנים ? ההבדלים בין ספרד למזרח היו ידועים במחקר והוסברו בשיקולים פוליטיים וחברתיים ; לעומת זאת דרורי מבקשת למצוא את ההסבר במערכות הספרותיות עצמן . לשיטתה כוללת המערכת את כל הפעילות הספרותית הקיימת בראשית המאה העשירית ( הלכה, מדרש, מיסטיקה, מסורה, דקדוק, פרשנות מקרא, משלי חכמה, השגות, פיוטים ואיגרות ) ובכל השפות שהשתמשו בהן : עברית, ערבית - יהודית, ארמית ופרסית - יהודית . היא כוללת ספרות רבנית וקראית כאחד . את ההסבר לראשית המגעים היא מחפשת תוך התבוננות במכלולים השונים, בהם היא רואה איברים שונים בעלי תפקידים שונים, במערכת הכוללת . הפרק השלישי בספרה של דרורי מוקדש לנושא מרכזי שהיא עוסקת בו : תפקידה של הספרות הקראית בתולדות הספרות היהודית במאה העשירית . מאמר זה, תחת הכותרת 'על תפקידה של הספרות הקראית בתולדות הספרות היהודית במאה העשירית', התפרסם בדפים למחקר בספרות, 9 ( 1993 — 1994 ) , עמ' 101 — 110 . במאמר — ובספר זה כולו — דרורי קוראת תיגר על עצם ההגדרה 'ספרות עברית בימי הביניים', הכוללת רק טקסטים בעלי מאפיינים פואטיים מובהקים כמו פיוט ומדרש . לדידה צמצום זה הוא בעייתי במיוחד בבדיקת ראשית המגעים של הספרות העברית עם הספרות הערבית, לנוכח זמני ההיקרות של דגמים ערביים בספרד לעומת המזרח . כדי להתגבר על הבעיה, המחברת מציעה, בהתאם למיטב המסורת של הרב - מערכתיות, לבדוק את המערכת הספרותית כולה, כלומר מכלולים שונים הנמצאים ביחסי מדרג של מרכז ושוליים, טקסטים קנוניים ולא - קנוניים . היא מבחינה בין שני מכלולים עיקריים : הספרות הרבנית והספרות הקראית . כל אחת מהן עצמאית וכל אחת מהן מבקשת להשפיע ולקבל

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help