sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מבה ו גר ב . מבנה הספר 1 . מבנה הספר איננו מגובש עד תום . החלק הראשון הוא כעין מבוא, ובו 32 'נתיבי החכמה אשר על פיהם נטה אונקלוס בתרגומו מעל לשון המקרא' . החלק השני הוא ליבו של הספר ובו 450 הערות, מתוך אינספור גירסאות שונות, שאותן הגדיר שד"ל עצמו כמרכזיות, וכראויות להיחקר . 434 מתוכן הן הערות שמצא בדפוסים עתיקים, בעיקר בעשרה חומשים שאותם מונה שד"ל . הוא אף מציין ש - 434 חילופי הנוסחאות שהוא מציע הן "כפליים בחשבון אוהב גר" . עוד 16 הערות הוא מוסיף "אשר ליבי אומר לי שהיה ראוי להגיה בתרגום אונקלוס, מבלי שיהיה לי בהן סיוע משום ספר, לא בדפוס ולא בכתיבת יד" . כלומר, שינויים שלא מצא להם סימוכין בספרים אחרים, אך הוא משוכנע שהם היו במקור . בסיומו אומר שד"ל : "ועם זה נשלמו 450 הערות אשר עזרני ה' לסדר לפני כל חכם לב, וסימנן 'תן לחכם ויחכם עוד' " . 2 . מכאן, מתחיל המחקר להתפזר : 'וראיתי להעיר על שני דפוסים עתיקים אשר לא באו לידי', ואחר כך שיר לכבודו של אונקלוס, ואחר כך נוספות המתחיל כך : "בארבעה ירחים אחרי השלימי מאמרי בא לידי ספר Chaldäische Chrestomathie ", וממנו הוא דולה עוד 43 הערות נוספות . 3 . בחלק השלישי פונה שד"ל ללימוד השפה הארמית הסורית : הוא מתאר בתחילה את ההשתלשלות של השפה, הדקדוק שלה, צורת הגיית המילים, ובסוף אפילו כעין מילון של 125 מילים "הנמצאות בתרגומים ובתלמוד, אשר נשתבשו בהן המדפיסים, מבלי דעת לשון סורי" . [ חלקן מרתקות, כגון אויר, אדריכל ועוד ] . 4 . מכאן ( לאחר התנצלות מר' אליהו בחור, 'בעל המתורגמן' ) , עובר שד"ל להערות לתרגום על ספר תהלים, ומשווה בין דפוס ונציה רע"ח ( 1516 , בומברג ) , לבין דפוס ג'נובה רע"ו, ומסיים - "הן אלו 132 ראשי החילופין . . ואין ספק כי דפוסי ונציה מוטעים" . בעמוד האחרון הוא מזכיר עוד שני ספרים שהגיעו לידיו ( 'כתר כהונה' לרב דוד כהן די לארה, ו'מעריך המערכות' לפיליפ ד'קווין ) , ומבקש לבדל בין הספר 'מעריך המערכות' לבין 'ספר המעריך' לר' מנחם די לונזאנו . ואחרי מילות הסיכום הוא מציין : "ותהי השלמת הנוספות האלה, פה טריאסט, י"ח סיון תקפ"ט" . 5 . שנה לאחר מכן, הוא מוסיף כעין נספח : "אחרי בואי בחסד ה' פה פדובה, העיר המהוללה", הוא מוצא חומש דפוס בולוניה רמ"ב [ 1482 ] , ומוסיף עוד עשרות רבות של חילופי גירסאות, ואחריהם 'זה כלל הנוסחאות' . 6 . ואחר כך : "ובטרם היפרדי מאונקלוס, עוד זאת אגיד כי מצאתי לבעל מנחה

יונתן בשיא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help