sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המעבר לתפקיד הסגנות בבית הספר : "טבילת אש" בכניסה לעולם הניהול | רינת כהן | 13 תפקיד הסגנות על אף שפע המחקרים שנערכו על תפקיד המנהל ועל תרומתו להצלחת בית הספר, אנו עדים לחוסר במחקר על תפקיד הסגנות בבית הספר ( Bukoski et al . , 2016 ; Darlene, 2011 ; Oleszewski et al . , 2012 ; Read, 2011 ) . הסגן או הסגנית פועלים עם נראוּת תפקודית נמוכה . בספרות המקצועית אף מכנים את סגן המנהל "האיש שאינו מוזכר" ( 90 . Oliver, 2005, p ) , ו"המנהיג שנשכח" ( 227 . Cranston et al . , 2004, p ) . בדומה לכך, בראיונות עם סגני מנהלים הופיעו תיאורים של הסגן בתור "האיש הנחבא בצילו של המנהל" ואמירות כגון "מי יודע מי היה הסגן של בר כוכבא" ( כהן, 2017 ) . עם זאת, המציאות בשטח מעידה על כך שחלקם של הסגנים בהובלת תהליכים מקצועיים בבית הספר הולך וגדל, במקביל לתמיכה המקצועית והאישית שהם נותנים למנהלים בעבודתם היום - יומית ( 2005 Oliver, ) . במחקר שנערך בישראל בקרב 1,560 מנהלים ומנהלות, עלה כי כ - % 40 מכלל המנהלים מסתייעים בסגן או בסגנית בבית ספרם הן כגורם מקצועי שיכול לסייע ולייעץ, הן ברמה האישית . זו הדמות העיקרית שמנהלים פונים אליה, ואחריה מופיעים בסדר יורד בעלי התפקידים האלה : רכזים, יועצת, פיקוח, מנהל עמית, מורה ועוד ( כ"ץ ואחרים, 2009 ) . הדרישה המתמדת לשיפור בביצועי התלמידים והצורך להתאים את בית הספר למציאות מורכבת ולהתפתחויות טכנולוגיות בלתי פוסקות, הופכים את תפקיד הסגן למורכב פי כמה ( Kwan & Walker, Morgan, 2014 ; 2011 ) . לבסוף יש לציין כי הסגנים משמשים במערכת כעתודה ניהולית וחלק גדול מהמנהלים שימשו בעברם כסגנים במערכת החינוך . באנגליה מרבית המנהלים שימשו לפני כן בתפקידי סגנות ( Earley & Weindling, 2004 ) , ובקנדה ובחלק מהמדינות בארצות הברית זהו מסלול הקידום העיקרי לתפקיד המנהל / ת ( 2004 Armstrong, ) . יצוין כי בישראל תופעה זו נפוצה פחות . על פי מחקרם של כ"ץ ואחרים ( 2009 ) , רק כ - % 40 מכלל המנהלים בחינוך הממלכתי שימשו כסגנים בתפקידם הקודם . מהספרות המקצועית עולה כי ההגדרות של תפקיד הסגן או הסגנית עמומות ומשתנות בהתאם לצרכים הספציפיים של המנהל / ת בכל בית ספר ( 2005 Morgan, 2014 ; Watson, ) . רנדי ג'ונסון היטיב לתאר את תפקיד הסגן כ"כל המשימות שהגדיר לו המנהל" ( 85 . Johnson, 2000, p ) . ככל שהדרישות האקדמיות והחינוכיות מבית הספר גדלות, ניכר שינוי בתפקיד הסגנות . שינוי זה מתבטא במעבר מהתפקיד המסורתי של השלטת משמעת ואחריות לנושאים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help