sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | הזכות להתנועע : התנסות בתנועה והפעילות הגופנית כבסיס ללמידה משמעותית בגן הילדי ם פרקי הספר כיוון שאנו תופסים את הספר כספר עיון ולימוד, בסוף כל פרק יש טבלה מסכמת המציגה עקרונות והמלצות מעשיות ליישום . כל פרקי הספר עוסקים בהתנסויות בתנועה של הגוף ובקשרים בין אלו לבין גורמים אחרים – התפתחותיים, בריאותיים, אישיותיים, חברתיים - תרבותיים וקוגניטיביים . בכמה תחומי דעת אין מקובל להשתמש במונח "תנועה של הגוף", אלא במונחים המקבילים לתנועה זו או כוללים אותה : חינוך גופני, פעילות גופנית, תרגול מיומנויות מוטוריות, מחוות גופניות, אינטליגנציה גופנית - תנועתית וכן הלאה ( בעמ׳ 235 מוצג מילון מונחי תנועה ) . הפרק הראשון בספר, הגורמים המשפיעים על התנסות ילדים בתנועה – הגישה האקולוגית, עוסק בארבעה גורמים אשר משפיעים על היקף ההתנסות בתנועה ואיכותה : שלב ההתפתחות של הילדים ורמת תפקודם ; איכות הסביבה של גן הילדים והאופן שבו סביבה זו מעודדת התנסות בתנועה ; הגורמים המתווכים את ההתנסות בתנועה – הגננות והמורים לחינוך גופני ; ועמדות של גננות והורים באשר לפעילות הגופנית של הילדים . ארבעת הפרקים הבאים עוסקים בתרומת ההתנסות בתנועה להתפתחות וללמידה של הילדים . בכל אחד מהפרקים מוצגת תאוריה מבוססת מחקר באשר לתרומת ההתנסות בתנועה . כמו כן מוצגים בהם מחקרי התערבות המצביעים על תרומתה של ההתנסות בתנועה לכל אחד מהגורמים הנבחנים בפרקים אלה . הפרק השני, תרומת ההתנסות בתנועה בגן הילדים להתפתחות מוטורית , פותח בהצגת מונחים מרכזיים בהתפתחות מוטורית : תיאום תנועה, איזון הגוף, הסתגלות והעברה במהלך למידה מוטורית ומיומנויות תנועה בסיסיות . בפרק מוצגים ארבעה גורמים המשפיעים על ההתפתחות המוטורית בגיל הרך ועל איכותה : הרקע הכלכלי - חברתי ; שינויים במבנה הגוף – גדילה והשמנה ; תפיסת המסוגלות העצמית במהלך התנסות בתנועה ; והשתייכות מגדרית . נסקרות בו תוכניות התערבות בגן הילדים שהשפעתן על ההתפתחות המוטורית נבדקה במחקרים . בחלק מתוכניות ההתערבות האלו הייתה הוראה ישירה של הגננת או של מורה לחינוך גופני, ובאחרות ננקטה הוראה עקיפה המציעה לילדים סביבה המעודדת תנועה . שלושה מבין ארבעת חלקי הפרק השלישי, תרומת ההתנסות בתנועה לטיפוח כשירות רגשית - חברתית ולתהליכי יצירת אקלים גן מיטבי, בודקים את תרומת התנועה לטיפוח הכשירות הרגשית - חברתית : שילוב התנועה בהתפתחות של תפיסת מסוגלות עצמית ; מעורבות התנועה בתהליכים של ויסות רגשי ; והשפעת ההתנסות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help