sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | הזכות להתנועע : התנסות בתנועה והפעילות הגופנית כבסיס ללמידה משמעותית בגן הילדי ם או רכיבה על אופניים בדרך לקניות במכולת ) , או "תנועה מושכלת" המשרתת למידה אקדמית ( כמו למשל למידה על אודות זוויות באמצעות הנעת מפרקי הגוף בזוויות כאלו ואחרות ) . מעריכים שבמדינות המערב, לרבות בישראל, ל - % 25 מהילדים יש עודף משקל ( overweight ) ו - % 11 מהילדים סובלים מהשמנת יתר ( Donnelly & ( ) obesity Lambourne ) . כמו כן קיימות אצל ילדים מחלות שבעבר לא נצפו אצלם : 2011 , סוכרת מסוג 2 , יתר לחץ דם, שומנים בדם, בעיות בחילוף חומרים וכן הלאה DuBose et al ) . אף שהילדים פעילים פחות ומסתכנים פחות בתנועה, ( 2006 , . יש אצלם עלייה קבועה בשיעור השברים בגפיים ( 2015 , . Flynn et al ) . הֶעדר פעילות גופנית ברמה סבירה ובאיכות טובה משפיע לא רק על בריאותם של הילדים, אלא גם על היבטים מוטוריים, אישיותיים, חברתיים וקוגניטיביים בחייהם ( 2014 , . Sterdt et al ) . בתחום ההתפתחות המוטורית ההשפעה היא על שיווי משקל, תיאום התנועה, פיתוח יכולת העברה ושליטה במיומנויות בסיסיות ( 2017 , Lloyd et al . , 2014 ; Payne & Isaacs ) . בתחום האישיותי ההשפעה היא בנושאים רבים – החל ביכולת לווסת התנהגות וכלה בפיתוח הערכה עצמית Schwarzer ) . זה שנים רבות ידוע הקֶשר שבין התנסות בתנועה ( 2016 / 1992 , לבין המערכת החושית - תפיסתית ( 2016 , Heuer ) , ובשנים האחרונות מתגלים קשרים משמעותיים גם בין פעילות גופנית לבין תפקודים קוגניטיביים – כמו למשל הגברת הקֶשב ושיפור הזיכרון ( 2016 / 1972 , Kane ) – ותפקודים ניהוליים ( 2015 , . van der Niet et al ) . יחסם של ההורים לפעילות הגופנית של ילדיהם הוא מורכב . רוב ההורים מכירים בכך שעל הילדים להתנועע, אך פעמים רבות הם רואים בפעילות זו "הפרעה Rhodes . ) Yao & לשקט, לריכוז ולסדר" או ביטוי ל"עודף מרץ מיותר" ( 2015 , הורים רבים בוחנים את הפעילות הגופנית הנחוצה לילדיהם הרכים לפי מידת התאמתה לתהליכי ההכנה לבית הספר, אך הם אינם מודעים לקֶשר שבין תנועת Roscoe et al ) . נוסף על השרירים הגדולים לבין המוכנוּת לבית הספר ( 2017 , . כך הורים רבים הם "שבויים" של המסַכּים לסוגיהם, ובייחוד של מסכי הטלפונים החכמים . הם מאפשרים לילדיהם להיכנס לעולם זה בגיל צעיר ואינם מצליחים להגביל את "זמן המסַכּים" כדי להותיר זמן לפעילות אחרת ( 2017 , Cho & Lee ) . יחסם של אנשי חינוך העוסקים בתחום הגיל הרך – קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות במערכת החינוך, החוקרים באקדמיה, המפקחות בגני הילדים, מכשירי הגננות במכללות להוראה והגננות עצמן – לחינוך הגופני ולתנועה בגן הוא דואלי .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help