sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 פרולוג מכיוון אחר בלטה לעין ההטרוגניות הדתית והעדתית של אוכלוסיית גוש קטיף . שלא כמו במרבית אתרי הקרווילות המקבילים לו, אתר ניצן לא הצטמצם לייצוג קבוצת אוכלוסייה ספציפית ואוכלוסיית גוש קטיף יוצגה בו על שלל גווניה . חמש מאות המשפחות שהתגוררו באתר, היו יוצאות שמונה 1 כל קהילות שונות בגוש קטיף שהתפוררו ונפוצו לכל עבר לאחר ההתנתקות . קהילה או יותר נכון שארית קהילה, הייתה בעלת מורכבות דתית וחברתית פנימית משל עצמה ומערכת יחסים עדינה התנהלה בתוך הקהילות ובינן לבין עצמן . די היה בהבנת הארגון המרחבי של הקהילות באתר הקרווילות כדי לעמוד על כך . כל קהילה מוקמה במתחם משלה ונשמרה הפרדה מרחבית כמעט מוחלטת בין הקהילות . זכורה לי ההפתעה הרבה שחשתי כשהסתובבתי לראשונה ברחובות העמוסים של אתר הקרווילות, שנשאו שמות פסטורליים של עצים ונחלים . סקרתי את הדמויות שפסעו ברחובות בשעת בין הערביים בשובן מהעבודה, מהמכולת, מגני השעשועים . הן היו שונות למדי מהדמויות הגוש קטיפיות שנשקפו ממסכי הטלוויזיה לאורך כל תקופת סיקור ההתנתקות . בצד המראה הצפוי של נשים עוטות שביסים וחצאיות ארוכות התהלכו נשים ונערות במכנסיים וגופיות . בצד חובשי הכיפות הסרוגות שהיו בגדלים ובצבעים שונים הילכו גם גברים ונערים רבים גלויי ראש וללא כל סממן דתי נראה לעין . בקרן רחוב, צדה את עיני קבוצת ילדים קטנים מלוכסני עיניים כבני שש-שבע, מתמסרים בכדור ומתרוצצים הנה והנה . מאוחר יותר התברר 2 לי שמוצאם מקהילת בני המנשה . המראות והנתונים אישרו את מה שהנחתי קודם לכן : אתר הקרווילות בניצן, על מאפייניו הייחודיים, הינו מקור בלתי נדלה לאינפורמציה ותובנות שיסייעו לי לחשוף תהליכים ולפענח שלל שאלות מנקרות : כיצד מתמודדים אנשי גוש קטיף לשעבר עם עברם ועם טראומת ההתנתקות ? מהו עומק השבר שהיא מייצרת במעגלי ההשתייכות השונים של האדם ? כיצד מתמודדים אנשי גוש 1 קהילות אתר הקרווילות הן קהילת נוה דקלים ( כמאתיים וחמישים משפחות ) , קהילת גדיד ( כשלושים וחמש משפחות ) , קהילת בדולח ( כשלושים וחמש משפחות ) , קהילת מורג ( כחמש משפחות ) , קהילת גן אור ( כארבעים משפחות ) , קהילת נצר חזני ( אחת-עשרה משפחות ) , קהילת ניסנית ( כתשעים משפחות ) וקהילת רפיח ים ( כחמש משפחות ) . 2 מוצאם של קהילת בני המנשה בצפון מזרח הודו ומספרם נאמד בכ- 7000 נפש . הם מזהים עצמם כצאצאיו של שבט המנשה, שגלה מהארץ בגלות עשרת השבטים, ומשייכים עצמם לעם ישראל . כ- 2500 מהם עלו לארץ במהלך שני העשורים האחרונים בסיוע ארגון "שבי ישראל" ועברו תהליך גיור . כחמישים משפחות מהקהילה הגיעו לנוה דקלים שבגוש קטיף והשתלבו במרקם הקהילתי של היישוב . להרחבה נוספת על אודות בני המנשה ראו : אביחיל, 1986 ; הלקין,7002 .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help