sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 שירת העצבים הנצחי , המונולוג של "אם המשיח", נקרא "כותל הדמעות" . רובינא, שנחשבה לאמנית הנשימה הארוכה והדיבור המתנגן, ביצעה אותו כקינת צער ותלונה שנשענה בעוצמותיה המוזיקליות על התפילה היהודית . האיכויות הצליליות שבהן העשירה את המלל שבו מבכה האם היהודיה את אסונה — בנה שנולד ביום החורבן ונעלם בסופה — רטטי בכי היסטריים, קריסת הקול לדממה והגברתו הפתאומית של המנעד לכלל צווחה, קיטוע באנקות "אוי, אללי לי . . . " כל אלה 7 לקוחים מהמרחב הקולי המקונן של בית הכנסת בתשעה באב . בדיבורה הדרמתי החייתה רובינא גוני תפילה עבריים מסורתיים מתוך הניגון הייחודי לשפה . היבבות המוזרות שהופעתה הצליחה להעלות מנפשו האילמת של רוזנצווייג, שכמו מהדהדות את יבבותיה של השחקנית — משיבות יבבה תחת יבבה, שיש בה, על אף קלישותה, אות וסימן חיים — קרובות ברוחן אל התיקון הנפשי שעלה בכוחם של כתבי ברנר להעניק לשרתוק המדוכא, אשר בעת שחווה שכול קרא בסיפורי שכול וכשלון ומצא מזור לנפשו . בטכניקה זהה להכברת מבעי צער במופע האם המקוננת של רובינא, מצטופפים בספרות של ברנר תאורי וביטויי צער, והם נעים לקראת פורקן פואטי – אמנותי, בעל איכות נשמעת ונקלטת בנפש הנדכאת . אלה מבעים אמנותיים קתרטיים שבהם האני המילולי שנאלם אף נעלם ביגונו מזהה צלילים המהדהדים את תחושתו, מצטרפים 7 . להרחבה על מופעה הקולי של רובינא, פגישתה עם רוזנצווייג ואיכויותיו המיתו – פואטיות של מונולוג "כותל הדמעות", ראו מאמרה של רותי אבליוביץ', "קולה של חנה רובינא : 'כותל הדמעות' כמזכרת צליל", בתוך : שלי זר – ציון, דורית ירושלמי, גד קינר ( עורכים ) , הבימה | עיונים חדשים בתיאטרון לאומי , תל – אביב : רסלינג, 2017 . אבליוביץ' מצטטת מביקורתו הטעונה מונחים פולחניים של פיכמן על אודות משחקה של רובינא : "במשחקה של רובינא בוכים החיים שאין להם תקנה, ובוכה עלבון האדם ועלבון האומה" ( שם, עמ' 321 ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help