sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אביטל הכט ומריאניסמו להתקיים במדינות אמריקה הלטינית גם לאחר שאלה השיגו את עצמאותן . ולימים, אף שמעמדן הפוליטי של הנשים השתנה במאה ה – ,20 והן יצאו מהזירה הביתית והחלו למלא תפקידים גם מחוץ לביתן, אי אפשר לומר שהן התקבלו כשוות ערך ב"זירה הגברית" המסורתית . המונח מצ'יסמו מקורו במילה הספרדית "מאצ'ו" ( גבר ( . המונח מציג מכלול של גישות המאוגדות בתפיסה אידאולוגית המייחסת לגבר עליונות על האישה בתחומי חיים חשובים, כגון עבודה, חינוך, תרבות ופוליטיקה . מצ'יסמו מכוון להנציח היררכיה שהאישה בה תהיה תמיד כפופה לגבר, ראש המשפחה . עם זאת יש להדגיש כי מצ'יסמו מופיע גם כמונח המתייחס ליחסי גברים עם גברים . המאצ'ו הוא הגבר הלוחמני, החותר להנהיג, זה הכובש נשים . מריאניסמו הוא מונח סוציולוגי המוצג פעמים רבות כהיפוכו של מצ'יסמו . בכוונתו לציין את פולחן עליונות האישה בתפקידיה האימהיים והרגשיים . המריאניסמו מייחס לאישה עליונות רוחנית ורגשית על רקע יכולתה, הבלתי מוגבלת כביכול, להפגין צניעות ולחוש תחושת הקרבה . הסטראוטיפ הזה של דמות האישה מבוסס על תפקידיה הטבעיים בהיותה "אם" ( דוגמה מובהקת לכך היא מריה הבתולה, הנחשבת לקדושה במסורת הדת הקתולית ( . האישה נתפסת כ"מלכת הבית", כמי שמסוגלת לדאוג לשלמות המשפחה בזכות העוצמות הנעלות שהיא מפגינה, ואילו הגבר, כך על פי ה"מצ'יסמו", הוא השולט במתרחש ברחוב, מפרנס ומגן על בני ביתו . שורשי המצ'יסמו בחברה הארגנטינית הם יסוד איתן בבניית תרבות של חברה שהתפתחה בצל הקולוניאליזם הספרדי ואימצה בחום מאפיינים רבים שלו, טיפחה אותם וגידלה דורות רבים לאורם . תרבות מעין זו התפתחה ברוב מדינות אמריקה הלטינית והשפיעה עליהן . אפשר לזהות מאפיינים מצ'ואיסטיים מובהקים בתרבותן של מדינות כגון ברזיל, מקסיקו וארגנטינה, אשר הושפעו באופן ניכר מנורמות חברתיות שהכובשים והמהגרים מפורטוגל

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help