sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אביטל וולמן מבחינתו של תומס, אך ורק על יכולות טבעיות . בכל אחד מהם באה לידי ביטוי תנועה מן הסופי אל האינסופי, מן הקונקרטי אל הטרנסצנדנטי . תנועה זו, כפי שמראה זאת וולמן בספר שלפנינו, מגיעה לביטויה הנעלה ביותר במסגרת הדיון במושג ה"אהבה" . המחשבה המודרנית עסוקה עד מאוד בשאלת סופיותו של היצור האנושי . שני הוגים בראשית המאה ה – ,20 פרנץ רוזנצווייג ומרטין היידגר, הציבו בבסיס הגותם השיטתית את עובדת היותה של התנועה כלפי המוות, כלומר כלפי הסופיות, ציר מכונן של הקיום האנושי . אלא שלנוכח הניהיליזם הקיומי שמניח היידגר, דורש רוזנצוויג להשיב לתמונה את היסוד התיאולוגי, כלומר את המלאות הדתית . המעבר שלו בחלק השני של כוכב הגאולה מהדיון בבריאה אל הדיון בהתגלות, נעשה דרך ניתוח האהבה ה"עזה כמוות" של שיר השירים . יומניו ורשימותיו של רוזנצווייג גדושים בציטוטים ובהתייחסויות לכתבי אוגוסטינוס, ובכך הוא ממשיך את ההוויה הנוצרית שאותה מבטאים בספר שלפנינו אוגוסטינוס ובעיקר תומס . אף פנייתו לתרגם ולפרש את שירתו הדתית של רבי יהודה הלוי, השופעת בדימויים של אהבה ושל תשוקה, נעשתה במסגרת ניסיונו למצוא בתוך ההגות היהודית מוטיבים הדומים לאלו המצויים בנצרות . בנוסף למבוי הסתום הקשור בסופיותו של האדם, מתקיים מבוי סתום נוסף 7 האלוהים השלם כלוא למעשה בבועה — שלמותו של האל . לטענת נורמן קרצמן, חסרת תנועה של אהבת עצמו . מבחינה מסוימת, זו תמונת האל שמציעה המטאפיזיקה האריסטוטלית — תמונה של אל העומד כלפי העולם אך ורק ביחס תכליתי, "כאהוב אל אוהבו" . ואולם המורשת המקראית מציעה תמונה בעלת עוצמה לא פחותה, שעל פיה יצא האלוהים, בפרץ לא מוסבר של תשוקה, אל מחוץ לעצמו, שהרי "בראשית ברא" . מכאן ואילך מכוננים האלוהים והעולם אהדדי בשתי תנועות של אהבה – שאינה – מסתפקת – בעצמה . אהבה הדדית זו אינה מבטאת שלמות רוגעת בעצמה, שכן מראשיתה של ההיסטוריה האנושית ומשחר הבריאה חודר החטא לתמונה ומכניס לתוכה ממד קיומי – אנושי של היעדר שלמות . והנה, הסיפר הנוצרי גורס כי אלוהים נהיה אדם, כלומר נטל על עצמו כמעט את כל סממניה של היעדר שלמות זו ) למעט החטא עצמו, כפי שנקבע בניסוח של עיקרי האמונה על פי ההחלטות של ועידות הכנסייה בניקיאה ובכלקדון ( , כולל הסבל והמוות, המייצגים את הקיום האנושי במהותו הטרגית, ואף את אותו רגע נשגב של חוסר פשר על הצלב . אלוהים נהיה אדם, אם כן, על מנת לאפשר לאדם לממש את שלמותו גם בתנאים בלתי אפשריים, שהרי אחרת — כפי שטוען אנסלמוס מקנטרברי בחיבורו מדוע נהיה האל אדם ? ) Cur Deus Homo ( — לא היה האדם 8 מצליח להיחלץ ממצבו זה, והאלוהים לא היה נאמן לטבעו הצודק . שתי התנועות הללו של האהבה, זו המוחלטת וזו בת החלוף, הן שעומדות במרכזו של הספר שלפנינו . קשה להעלות על הדעת מבוא טוב יותר ל"פילוסופיה" נוצרית .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help