sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אביטל וולמן בזיקה עמוקה לשני הצמתים שהזכרתי לעיל ; הוא מחויב לחלוטין להישגי המדע והפילוסופיה ההלניסטיים כפי שאלה מצויים עתה בידיו . מבחינה זו, מפעלו המדעי והאינטלקטואלי, בניגוד גמור לזה של אוגוסטינוס כשמונה מאות שנה לפניו, מציית לכללי הדיון האריסטוטלי ומהווה חלק מן המורשת האריסטוטלית בתחומי המדע השונים . מורו של תומס, אלברטוס מגנוס, מגיסטר דומיניקני לתיאולוגיה באוניברסיטה של פריס ובמכללה הדומיניקנית בקלן, פירש בשנות ה – 50 וה – 60 של המאה את כל כתבי אריסטו שהיו מצויים בידיו . תומס עצמו חיבר גם הוא פירושים לכעשרה מכתביו המרכזיים של אריסטו . ואולם תומס היה נאמן גם לפתרונות שהתגבשו במחשבה הנוצרית במהלך מפגשה הראשון עם נכסי הרוח ההלניסטיים בתקופת אבות הכנסייה . את הפתרונות הללו באופנם הבשל, השיטתי והסמכותי ביותר ייצג עבורו אוגוסטינוס . זהו, אם כן, העומק ההיסטורי המיוצג על ידי המשולש הפילוסופי שסביבו נסב הדיון בספר שלפנינו : אריסטו, אוגוסטינוס ותומס כמי שמייצגים, כל אחד לזמנו הוא, את שלושת הצמתים החשובים ביותר בתולדות המחשבה המערבית הנוצרית לפני העת החדשה . אהבה, דיאלוג פילוסופי ופילוסופיה דיאלוגית נראה כי מה שמייחד את העיון הפילוסופי מראשיתו היוונית ועד לגילוייו השונים בימי הביניים הוא היותו שב ומכונן את עצמו מתוך נקודת המוצא של הסובייקט החושב . מן הבחינה הזו, וכפי שהראו חוקרי ימי הביניים במחקרים על אוגוסטינוס ואריגנה, גם אם נכונה סברתם של אחדים שהמהלך המוצע על ידי דקארט ב הגיונות הוא ראשון במעלה בחשיבותו למחשבת העת החדשה, ודאי שאין הוא בגדר התחלה חדשה מבחינת הנחת 3 שהרי מושג ה"אני" היסוד שלו ביחס לסובייקט החושב המכונן את ודאות מציאותו . של הפילוסופיה המערבית מכונן את הדיון בטובו של הסובייקט האנושי, באושרו הפוליטי ובשלמותו הביולוגית, הרגשית והתבונית . גם הדיון בעולם החוץ – נפשי אינו מתחמק מלחקור שוב ושוב אחר נקודת המבט המיוחדת להכרתו של אותו "סובייקט", שהפך בעייתי כל כך במחשבה המאוחרת של המאה ה – 20 . זהו הסובייקט המתבונן במציאות והמספק לה בו – זמנית את הרפרזנטציה המושלמת ביותר האפשרית בבחינת 4 "מראה של הטבע" . התפישה בדבר אחדותה וקביעותה של המציאות בתמונת העולם העתיקה היא שהובילה את פרשני אריסטו ) בשלהי העת העתיקה ובעולם הערבי ( להציב כתנאי הכרחי להכרה המדעית, באופן כזה או אחר, גם את אחדות השכל המכיר את העולם . אחדות זו עמדה לכאורה בסתירה לגיוון האינסופי של סוכני ההכרה האנושיים . הפתרון היה בהנחת מנגנון הכרה אידיאלי המייצג שכל מושלם, קבוע ונצחי, המסוגל בתורו לתפוש את המהות השלמה, הקבועה והנצחית שביסודו של עולם התופעות . זוהי תורת השכל הפועל, אשר הייתה מקובלת, בנוסח כזה או אחר, על האריסטוטליקנים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help