sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אביטל וולמן נחשף המערב הלטיני להשפעה ההולכת וגוברת ) למן המחצית השנייה של המאה ה – 12 ( של התרבות השלישית ) לצד התרבויות, היוונית והלטינית ( שיצאה מתוך אותו כור היתוך הלניסטי, הלוא היא התרבות הערבית, בעיקר זו המוסלמית . תרבות זו עשתה את דרכה למרכז הבמה בשתי המאות הראשונות לספירה האסלאמית באמצעות מסע כיבוש אשר כמעט אין לו אח ורע בתולדות האנושות ; מסע זה ייצב את גבולותיה של התרבות האיסלאמית במאה ה – 9 עד אשר הקיפה שלוש יבשות ומגוון עצום של שפות ותרבויות עתיקות . תרבות זו ירשה כמעט את כל המרכזים העירוניים החשובים של העולם ההלניסטי על אוצרות הידע והתרבות שבתוכם . השפה הערבית — שפה בעלת מורשת ספרותית קדומה, אשר לא שימשה קודם לכן כשפת תרבות מובילה וכשפת האדמיניסטרציה של שלטון חובק עולם — התעשרה עתה גם במילון חדש של מונחים מדעיים ופילוסופיים, שנוצר תוך תרגום הקורפוס ההלניסטי מן היוונית והסורית לערבית והתעשר כתוצאה ממגע עם שורה שלמה של תרבויות נוספות . בתוכה עתידה הייתה לצמוח גם תת – תרבות פילוסופית יהודית ערבית, אשר תשנה באופן רדיקלי את עולם המחשבה והדת של היהדות . ראשיתה של המחשבה הערבית אינה נהירה לנו תמיד די צורכה . הוגים, כאלקינדי או כיצחק ישראלי מהמאה ה – ,9 משקפים מחשבה רוויה בסממנים ניאו – אפלטוניים בדומה למוכר לנו מהעולם הביזנטי והלטיני של הזמן ההוא . ואולם מהר מאוד מתפתחת מחשבה פילוסופית ומדעית, הנוטלת הרבה יותר מהמחשבה האריסטוטלית דווקא, בשלבה את הישגי המתמטיקה, האסטרונומיה והרפואה של העולם העתיק . גם כאן אין מדובר באריסטו בטהרתו, שכן המחשבה הערבית נותרת רוויה ביסודות ניאו – אפלטוניים ואחרים . ואולם עתה — בין אם מדובר ברעיונות אפלטוניים וניאו – אפלטוניים ובין אם ברעיונות מדעיים משל אויקלידס, תלמי או גלינוס — אריסטו הוא המספק את הציר המתודולוגי המרכזי של הלימוד והדיון . עקרונות הלוגיקה והבנייה המדעית שהציב ב אנליטיקות מתווים את דרך החשיבה הנכונה, ומפעלו האנציקלופדי — את דרכה של חכמת הטבע בחקירתה את העולם . הוגים מוסלמיים, כגון אלפרבי במאה ה – 10 ואבן סינא במאה ה – ,11 כבר מייצגים תהליך זה באופנו הבשל ביותר . אין ספק שלמפגש המחודש של המערב עם המורשת התרבותית האיסלאמית — ששיאו במהלך המאה ה – 12 בעקבות מסעי הצלב, התקדמות הכיבוש הנוצרי ) או "הכיבוש מחדש" — הריקונקוויסטה ( בחצי האי האיברי והתאוששותו של המסחר חוצה היבשות — היה תפקיד מכריע בשינוי המגמה של הפילוסופיה והמדע האירופאיים . בין אמצע המאה ה – 12 לאמצע המאה ה – 13 התחולל במרכזי הלימוד של אירופה ) בטולדו, בסיציליה ובנפולי, בפריס, בצפון איטליה, בגרמניה ובאנגליה ( מהפך אינטלקטואלי, שהיו לו ביטויים רעיוניים ומוסדיים בעת ובעונה אחת — מפעלי התרגום יצרו ידע רב שלא היה קודם לכן, ומרכזי הלימוד המתפתחים כוננו מוסדות ידע חדשים . כל אלה הפכו במהלך המחצית הראשונה של המאה ה – 13 לאוניברסיטאות במתכונתן המוכרת עד היום ולשיטת לימוד חדשה הנהוגה בהן — המתודה הסכולסטית .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help