sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בן-גוריון ומאמרי ס . ש . יריב : אידאולוגיה כמסווה לפוליטיקה 13 המוצהרות׳ של הסדרה ובין ‘יעדי האמת׳ שלה, שהיו לשיטתו ניסיון ‘לעצב את החברה 19 לדברי צור,הישראלית מחדש כשסוכן המהפכה הוא הנוער׳ . השילוב בין הרטוריקה הפולמוסית לבין הצעדים המעשיים מוכיח בעליל כי בפן החינוכי היה טמון היעד האמיתי של על הציונות ועל הקומוניסם של השומר הצעיר . הפן החינוכי היה החלק הגלוי של ניסיונו המהפכני לשנות את כללי המשחק הפוליטי בארץ, כללים שעוצבו בימי היישוב ולא תאמו את צורכי מדינת ישראל . חיבור היעדים הפוליטיים הגלויים למסר החינוכי התמים לכאורה, הסתיר את המגמות הפוליטיות והרעיוניות ארוכות הטווח הטמונות בו . 20 גם יוסף גורני תמה ‘מה הניע את דוד בן-גוריון להיכנס לפולמוס אידיאולוגי פובליציסטי פומבי עם מפלגה יריבה, מעשה שהיה יוצא דופן ויחיד במינו לגבי ראשי ממשלה במדינות דמוקרטיות באותה עת׳ . 21 להשערתו של גורני, ייתכן שבן-גוריון ראה במשפטי פראג הזדמנות לממש סדר יום מוקדם שלו : אפשרות ‘לערוך חשבון היסטורי עם הנטיות הפרו-סובייטיות של השומר הצעיר׳ — בשל דאגתו מפני ‘המטען הרעיוני האנטי-ציוני, לדעתו, שמביאים אִתם חניכי השומר הצעיר עם גיוסם לצבא׳ וכן בשל החשד שקינן בו ‘ [ כי ] יש המשתעשעים ברעיונות של הפיכה פוליטית׳ במפ״ם . כמו צור, גם גורני סבור כי אחת המטרות של פרסום על הקומוניסם הייתה ‘ראייתו את הנוער כאחת האליטות החלוציות שיובילו את “המהפכה הממלכתית״ הציונית במדינת ישראל׳ . 22 ואולם ממאמרו של צור עולה כי מגמות חינוכיות ופוליטיות אלו והמאבק להגשמתן אפיינו את מדיניותו של בן-גוריון קרוב לעשור קודם לכן, 23 והדבר מותיר את שאלת המניע לכתיבתם ומטרת פרסומם בעינה . יתר על כן, בחורף 1952 - ,1953 בניגוד לעמדתה של מפ״ם, הצליח בן-גוריון לקדם את חקיקת חוק החינוך הממלכתי . החוק נכלל בקווי היסוד של ממשלת הקואליציה שהוא הקים בדצמבר 1952 עם הציונים הכלליים, הפרוגרסיבים והפועל המזרחי, ובעקבותיו בוטל זרם- העובדים . 24 הישגיו של בן-גוריון במאבק על מגמות החינוך, בעצם הימים שנכתב ופורסם על הקומוניסם , מעוררים ספק אם הוא נזקק למאבק פובליצסטי כדי לקדם את מדיניות החינוך שלו . עולה שאם בן-גוריון ‘הסתיר׳ את מגמותיו הפוליטיות, ואם לפרסום הסדרה היה יעד סמוי, אשר אינו מתבהר מתוכן המאמרים ומטרותיהם המוצהרות, כמו שצור סבור, בצדק, הרי גם הוא אינו מצביע על יעד זה . להלן ננסה לבחון מה היו עשויים להיות ‘יעדי האמת׳ שהניעו את בן-גוריון לכתיבת על הקומוניסם . 19 צור, ‘בדידות המנהיג הזקן׳, עמ׳ 283 - 284 . 20 שם, עמ׳ 300 . 21 גורני, ‘סבא היריב׳, עמ׳ 49 . 22 שם, עמ׳ 54 . 23 צור, ‘בדידות המנהיג הזקן׳, עמ׳ 298 . 24 צבי צמרת, עלי גשר צר : החינוך בישראל בשנות המדינה הראשונות , המרכז למורשת בן-גוריון, קריית שדה בוקר ,1997 עמ׳ 236 - 238 .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help