sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מבוא פגעו חמש היריות הראשונות . עקביות ההטיה גם מאפשרת להציע הסבר סיבתי : אולי כּוֶונת הרובה של הקבוצה היתה עקומה . לקבוצה ג' אנחנו קוראים רועשת, מכיוון שהפגיעות שלה מפוזרות מאוד . אין בהן הטיה ברורה, שכן הפגיעות מפוזרות פחות או יותר על פני כל המטרה . אילו אחד מחברי הקבוצה היה יורה פעם נוספת, היינו יודעים מעט מאוד על המקום שבו היה סביר שהירייה תפגע . מעבר לכך, הדפוס הזה לא מעלה בדעתנו שום השערה מעניינת שתסביר את התוצאות של קבוצה ג' . אנחנו יודעים שחברי הקבוצה די גרועים בקליעה למטרה . אנחנו לא יודעים מדוע יש בקבוצה הזאת כל כך הרבה רעש . קבוצה ד' גם מוּטה וגם רועשת . כמו קבוצה ב', הפגיעות שלה רחוקות מהמטרה באופן עקבי ; וכמו קבוצה ג', הפגיעות שלה מפוזרות מאוד . הטיה ורעש — סטייה עקבית ופיזור אקראי — הם מרכיבי שגיאה שונים שהמטרות ממחישות את ההבדל 1 ביניהם . המטווח הוא מטפורה למה שיכול להשתבש בשיפוטים אנושיים, בייחוד בהחלטות המגוונות שאנשים מקבלים בשמם של ארגונים . בסיטואציות כאלה נמצא את שני סוגי השגיאות שממחיש תרשים 1 . יש שיפוטים מוּטים ; הם סוטים בעקביות מהמטרה . שיפוטים אחרים רועשים, כפי שקורה כאשר אנשים שאמורים להסכים זה עם זה מגיעים לנקודות שונות מאוד סביב המטרה . ולרוע המזל, ארגונים רבים סובלים הן מהטיות והן מרעש . תרשים 2 ממחיש הבדל חשוב בין הטיה לבין רעש . הוא מציג את מה שהיינו רואים במטווח אילו היו מראים לנו רק את גב המטרות שהקבוצות ירו לעברן, בלי סימון של מרכזי המטרות שבהם השתדלו לפגוע . תרשים 2 : גב המטרות קבוצה ב׳קבוצה א׳ קבוצה ג׳ קבוצה ד׳

כנרת, זמורה דביר בע"מ

מטר הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help