sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 זמן לשיחה, אך מאפייניו חורגים מהכתיבה שממצקת אותו . בשכתוב השיחות שלנו ניסינו לסמן את עקבותיו של הדיבור שהוליד אותן . הדיבור על הזמן התרחש 'כאן', 'עכשיו', בינינו . אך הוא צמח, גם מתוך זיקה למחשבותיהם של כמה מהפילוסופים המרכזיים שעסקו בזמן . אמנם כוונתנו לא הייתה להציע פירוש של עמדה פילוסופית זו או אחרת, אך ההיסטוריה של המחשבה במערב, שבה לזמן יש תפקיד מרכזי, סיפקה את הרקע לשיחה בינינו . בכל מקום שבו התייחסנו לעמדה זו או אחרת הצגנו את מראה המקום המתאים . להשקפתנו, רקע זה אינו זר לאופי היומיומי של חיי הנפש . הוא מאפשר לחשוף אותו, להאיר אותו . הוא מאפשר לנו אוריינטציה הולמת בתוכו . בפרק ה- 11 של וידויים , שמוקדש לדיון בזמן, אוגוסטינוס מדווח על עמדתו ביחס לנקודת המוצא של החקירה הפילוסופית שהוא מציע לקוראיו : "מה שגור על לשוננו ומוכר לנו יותר מן הזמן ? כאשר אנחנו מדברים עליו אנו מבינים על מה אנו מדברים ; אנו מבינים גם כשאחר מדבר על הזמן ואנו מקשיבים . מהו אפוא הזמן ? אם אין אני 1 דומה נשאל, אני יודע ; אם אני רוצה להסביר לשואל, אינני יודע" . שאין כמעט הוגה שדן בזמן ולא שב לתובנה המעניינת הזו של אוגוסטינוס . מצד אחד, אין משהו שכה משורג בכל היבט של חיינו שהוא כה "מובן מאליו" כמו הזמן . מה מוכר יותר מחלוף הזמן, ההשתנות, העבר שהווה בזיכרון, העתיד שנוכח בציפייה, הנעורים וההזדקנות, המוות, סופיות הקיום ? אך כשמתחילים להרהר בכל זה, נדמה שהמחשבה קורסת תחת תהיות שונות ומשונות . תהיות אלה הובילו כמה מגדולי ההוגים בכל הדורות להכחיש את ממשותו של הזמן . אנחנו דוחים עמדה זו, חרף היותה מושתתת על נימוקים כבדי משקל שאליהם יש צורך להתייחס . זו הייתה הנחת היסוד הלא מדוברת של הדיאלוגים שלנו : הזמן הוא ממשי, והעובדתיות של ממשותו קובעת את אורחות חיינו ומשמעותם . הניסיון להבין את הממשות הזו של הזמן בחיינו הייתה מרכזית לדיבור בינינו .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help