sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 דוד כהן-צמח שאני מכנה אותה "האסכולה הישעיינית" . אסכולה זו העמיקה בתורתו של ישעיהו וניסתה לפרשה במשך השנים ולאור האירועים המשתנים והנסיבות החדשות . דברי תלמידיו ותלמידי תלמידיו של הנביא הצטרפו בתהליך איטי אל דברי המורה הגדול כעין תוספת של פרשנות, ניתוח והסקת מסקנות לדברי בן אמוץ . כך הלך ותפח הספר סביב גרעין קטן ומקורי של דברי בן אמוץ לכדי 66 פרקי הספר הנוכחי . וכאן ראוי להעיר : אף אם נניח שהספר השלם הוא אנתולוגיה, בכל זאת היצירה השלמה היא אחדותית מבחינת המגמות המרכזיות שבה, המוטיבים העיקריים והעריכה הכוללת . תחומי ישעיה א' - ס"ו וגבולותיו נפרשים לפנינו בשני מישורים עיקריים : 1 . המישור ההיסטורי . 2 . המישור הספרותי . המישור ההיסטורי : בקצה האחד ניצב, לדעתי, אירוע בעל חשיבות עצומה מימי בן אמוץ והוא עליית אשור על יהודה, כיבוש עריה הבצורות ( 46 במספר על פי כתובת סנחריב ) והטלת מצור על ירושלים בשנת 701 לפנה"ס על ידי סנחריב . שלא כערי יהודה, שנכבשו והועלו באש, ירושלים שרדה באופן פלאי . הצלת העיר נתפסה כנס אלוהי, והתרחשות ניסית זו בהצטרפה לפעולת ריכוז הפולחן שביצע חזקיהו ( מל"ב י"ח 1 - ,8 22 ; יש' ל"ו 7 ; דה"ב ל' - ל"א ) יצרה את המיתוס של העיר החסינה אשר האל בחר בה לביתו ולמקום משכנו, העיר אשר לא תינתן לכיבוש לעולם . כך הוצב כנראה הבסיס לנבואת אחרית הימים בפרק ב' 1 - 4 . חזון זה מבטא את מעמדה המיוחד של העיר ואת מעמד המקדש שבה . צבא אשור היה מורכב ממגוון חיילים מן העמים השונים הפזורים ברחבי האימפריה . בימי סנחריב עלה צבא זה על ירושלים כדי לכבוש אותה . על כן בחזון אחרית הימים תהיה ירושלים בעתיד מוקד משיכה לכל העמים המרכיבים את האימפריה האשורית . אך

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help