sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 והיה באחרית הימים מנבואותיו ) לנביא ישעיהו בן אמוץ, אשר חי ופעל בירושלים במאה ה- 8 לפנה"ס, תקופה שבה האימפריה האשורית עמדה בשיא עוצמתה . לצורך העניין מכונה נביא זה "ישעיהו הראשון" . החלק השני מיוחס לנביא אנונימי שחי בגלות בבל במאה ה- 6 לפנה"ס . בימים אלה ממלכת בבל שרויה בדעיכה, ואילו הממלכה הפרסית עולה ופורחת . לצורך העניין נהוג לכנות נביא זה בשם "ישעיהו השני" או "הנביא המנחם" וכיו"ב . חוקרים רבים סבורים שבדברי ישעיהו השני שולבו דברים של עוד מחבר המכונה "ישעיהו השלישי", ואלה מוצגים בדרך כלל בפרקים נ"ו - ס"ו בספר ישעיה . לשיטה זו, חיבורם של שני חלקי ספר ישעיה ( א' - ל"ט, מ' - ס"ו ) הוא חיבור "מכני" ובמידה רבה מלאכותי, באשר מדובר, כאמור, בשני נביאים שונים ובשתי תקופות שונות . לעומת זאת בחוגים רבים של מחקר ספר ישעיה ניכרת בשנים האחרונות מגמה חדשה : הכרה ברעיון המכונה "אחדות ספר ישעיה" . לשיטה זו, הצירוף של ישעיהו השני אל ישעיהו הראשון אינו חיבור מכני גרידא אלא חיבור המבטא עריכה כוללנית של ספר ישעיה כולו מפרק א' עד לפרק ס"ו . כמובן, אין בשיטה זו משום הנחה שמדובר בדברי נביא אחד ( כפי שמקובל בפרשנות המסורתית ) , אלא בדברי שניים או יותר נביאים או מחברים אשר צורפו יחדיו, עובדו ונערכו באופן כזה אשר יהיה אפשר לקרוא את הספר כיצירה אחת שלמה מראש ועד כלה . הואיל ועיקריה של שיטה זו מקובלים עליי, אציג בזאת את תפיסתי על אודות הספר : ספר ישעיה ( פרקים א' - ס"ו ) התהווה, כנראה, במשך תקופה של כ- 250 שנה : מסוף ימי ישעיהו בן אמוץ, בסופה של המאה ה- 8 לפנה"ס, ועד לימי בית שני, בעיצומה של התקופה הפרסית . דמותו המרשימה של בן אמוץ השפיעה על הציבור שנים רבות לאחר מותו . אישיות זו יצרה סביבה, כבר בחייו של הנביא, קבוצה גדולה של תלמידים-מעריצים שפרסמו את תורתו והפיצו אותה במשך הדורות הבאים וכך יצרו אסכולה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help