sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

10 | פתח דבר 16 . החירות לשאול "מי אני","לשים פס על כל העיר" ולהתריע : "אל תנשק לי במוח" זכות הדיבור וצליל האמת, בלי טיפה של דידקטיקה, העניקו כוח חדש לקוראיה ולשומעיה הצעירים . כך, פירוקם של סיפורי - העל, המחאה כנגד העוולות והמסגרות המשתיקות, הדינמיקה מן הוודאות אל הספק וממנו אל האומץ לחולל תמורה — כל 17 . זאת ועוד, ההכרה בפחד וברוע,אלה עיצבו מחדש את דמותה של הילדה - נערה העברת מושגי אהבה, טיפול ואחריות לילדים ולחַיות עוררו את הלא - מודע וחיפשו לו צורה . הבריאה מחדש של מבטה ושל קולה של הילדה - נערה - אֵם - נני, תינו, תנינה, נונה, נינה — על הבקיעים שסימנה בדימוי הגבירה — חוללו שינוי בהמשגת הילדוּת עצמה ומימשו את ממדיה החברתיים, אך גם הגופניים - נפשיים, כאחרוּת . אין פלא, אם כן, שזרחי מוכּרת לקוראיה בעיקר בזכות אינספור ספרי הילדים שפרסמה . ספרי תנינה ( ,1978 ,1993 2005 ) ; חובשת כתר הנייר ( 1981 ) לא לגרש את נני ( 1988 ) , אביגיל מהר המלכים ( 1989 ) ; אמורי אשיג אטוסה ( 1992 ) ; מפרשיות ( 1993 ) ; בוטיק סיגי וחוט ( 1995 ) ; כתם כתר קטשופ אהבה ( 1998 ) ; פעם היה פעם לא ( 2004 ) — אלה ורבים אחרים הם נכסי צאן ברזל בספרות הילדים . שיתוף הפעולה של זרחי עם טובי המאיירים הוליד יופי חדש ( ודאי בעשורים האחרונים ) וסייע בהעברת הטקסטים מלאי הדמיון מעידן הספר לדור ה - Picture Book . לאחרונה נכתבו אומנם עבודות מחקר חשובות על יצירתה של זרחי, ומאמרים 18 , רבים על כתיבתה לילדים הופיעו בעיקר בכתבי - עת לחינוך ולספרות לגיל הרך אך מלבד רשימות ביקורת ומאמרים בודדים, בולטים שלושה חיבורים מקיפים 19 . הפער בין העושר והגיוון של עבודתה רבת השנים המוקדשים ליצירתה למבוגרים 16 ראו, שמות ספרי שיריה לילדים : אני אוהב לשרוק ברחוב ( מסדה 1967 ) ; פס על כל העיר ( מסדה 1975 ) ; ופרוזה לבני הנעורים, ורד, אל תנשק לי במוח ( ספרית פועלים 1974 ) . 17 בפרק מקיף שהיא מייחדת לקריאה פוסט - קולוניאלית בספרות הילדים של זרחי, דנה קרן יער מדגישה את ההיבטים החברתיים והמגדריים של האחרות בתפיסת הילדות של זרחי . ראו : דנה קרן יער, סופרות כותבות לילדים : קריאה פוסט - קולניאלית ופמיניסטית בספרות ילדים עברית ( רסלינג 2007 ) , 178 - 202 . 18 ראו, למשל : נירה לוין, יושבת על נתיב תעופה : הלשון הפואטית של נורית זרחי ביצירתה לילדים . חיבור לשם קבלת דוקטור לפילוסופיה ( אוניברסיטת תל - אביב 2017 ) . נוסף על הביקורות במוספי העיתונות, מצאנו ריבוי של רשימות ומאמרים על ספרות הילדים של זרחי בגליונות כתבי עת, כדוגמת מעגלי קריאה, הד החינוך, וספרות ילדים ונוער . מבחר מצומצם מאלה כללנו בביבליוגרפיה בסוף הספר . 19 המונוגרפיה החלוצית של אילנה אלקד - להמן, לבדה היא אורגת — קריאה ביצירת נורית זרחי ( כרמל 2006 ) , יוצאת אומנם מהפנייה הכפולה של כמה מיצירותיה של זרחי אך למעשה מושתתת על ההבחנה בין "פרשנות ילדית ופרשנות בוגרת" . וראו גם מאמרה : "נורית זרחי — כותבת מחדרי הילדות : מילדת חוץ ועד נערות הפרובינציה העצובות והשאפתניות", מכאן י' ( 2010 ) , 233 - ,262 ובו היא מנסה לפוגג את החלוקה הדיכוטומית . מאמרו של דן מירון, אי הנחת של יצורים מכונפים, מתאר את התפתחות עולמה השירי בהקשר למסורת האורפאית בשירת הנשים העברית . ראו גם את מסתה חוצת - הסוגות של שי צור, "השפה החבויה מתחת לכל השפות — המסע בעקבות הצל והשפה האבודה בפרוזה של נורית זרחי" ( ידיעות ספרים 2013 ) , שנכללה בשינוי נוסח גם בקובץ הנוכחי .

הוצאת גמא


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help