sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 167 | תעסוקת מבוגרים בישראל הניתוח שערכנו מצביע על גורמים המתואמים באופן עקבי עם פרישה מוקדמת משוק העבודה . ממצא חשוב הוא שישנם כמה מאפיינים קבועים של אוכלוסיית הפורשים, לצד משתנים אחרים, המגיבים ברגישות גבוהה יותר לשינויים בביקושים בשוק העבודה . לענף העבודה של הפרטים יש כמובן קשר ישיר למשך התעסוקה הצפוי . לעובדים בכרייה, בתקשורת, בחקלאות, בשירותים פיננסיים ובחלק מעבודות ההיי-טק סיכויים גבוהים לפרישה מוקדמת, להבדיל מעובדים בתחומים אחרים, במיוחד בחינוך ובבריאות, אשר נוטים להישאר מועסקים גם בגילים מאוחרים . עם זאת, מהניתוח עולה שלאורך שני העשורים שבחנו חלו גם שינויים במאפייני קבוצת הסיכון לנשירה מוקדמת, ובמיוחד בענפים כמו שירותים פיננסיים ובהיי-טק, שבהם מבוגרים נושרים לפני גיל הפרישה בשיעורים גבוהים יחסית, דבר שלא היה נכון בעשור לפני כן . אחד הגורמים שמקשים על מבוגרים להישאר מועסקים הוא העובדה שהמיומנויות שרכשו כצעירים נחלשו או נעשו רלוונטיות פחות אל מול דרישות שוק העבודה העכשווי . ניתוח שערכנו לתוצאות מבחני מיומנויות מלמד על פער גדול בין קבוצות הגיל השונות, והאוכלוסייה המבוגרת מאופיינת במיומנויות חלשות בהרבה בכל הקטגוריות שנבחנו, ובמיוחד בכישורי עבודה עם מחשב . יותר מכך, אנו מוצאים שהמבוגרים אשר אינם עובדים מאופיינים ברמת כישורים נמוכה בהרבה מאשר המבוגרים המועסקים . פער זה מתמתן בקרב אותם עובדים שהם "מבוגרים לעתיד", כלומר בני 40 - 49 : המיומנויות של עובדים אלו גבוהות מעט יותר בכל הממדים מאלו של המבוגרים, אך עדיין נמוכות משמעותית מאלו של הצעירים . ממצאים אלו מצביעים על החשיבות הרבה שבשימור הרלוונטיות של עובדים מבוגרים בשוק העבודה המתהווה . כדי להתמודד עם אתגר זה בשנים הקרובות, יש אפוא צורך ברור בהתוויית מדיניות חדשה . קו מנחה בהמלצותינו לצעדי המדיניות הנדרשים הוא הצורך בהגדלת ההשקעה במדיניות מניעתית פעילה הממוקדת בצמצום של נשירת עובדים מבוגרים משוק העבודה . מדיניות מסוג זה נדרשת, להבדיל מהמדיניות המסורתית, שהיא תגובתית בעיקרה וממוקדת כמעט לגמרי בהשבת מבוגרים מובטלים למעגל התעסוקה . המלצותינו ליישום הגישה המניעתית כוללות, בין היתר :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help