sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

גדעון רהט | עופר קניג | אסף שפירא 14 הפוליטיקה האישית, תופעה המכונה "הפרסונליזציה של הפוליטיקה", קיצונית במיוחד בישראל ( רהט, 2019 ; 2018 Rahat and Kenig, ) . הבעיה היא שאי-אפשר לקיים דמוקרטיה ייצוגית מודרנית בלא מפלגות . על כל מגרעותיהן ופגמיהן — לא נמצא להן תחליף ראוי . אומנם חלקן בתפקודים המסורתיים שמילאו, כמו ערוץ תקשורת פוליטית ומוקד הזדהות עבור האזרחים, הצטמצם מאוד — אך הן עדיין משמשות עוגן מוסדי במשטר דמוקרטי . הן מספקות מסגרת מתמשכת לצירוף של תפיסות עולם ואינטרסים ולקידומם ולפעולה פוליטית מתואמת של פוליטיקאים, והן מושא לתמיכה של הבוחרים . לפיכך אנו מחפשים דרך לשקם את המפלגות תוך כדי התאמתן לעידן הנוכחי, במיוחד לנוכח אתגרים טכנולוגיים ( במיוחד המדיה החברתית ) , חברתיים ( למשל האינדיווידואליזם ) ופוליטיים ( במיוחד תהליך הפרסונליזציה הפוליטית העמוק בישראל ) . זמן רב שאנו, חברי התוכנית לרפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, עוסקים בסוגיית שיקום המפלגות . אין זו משימה פשוטה, שכן אין גורמים רבים שיכולים לסייע לנו בכך . למשל, קשה לחלץ פתרונות מן הפוליטיקאים, מכיוון שבעידן הפוליטיקה האישית רבים מהם אינם מגלים עניין רב במפלגות ; אנשי המטה של המפלגות עסוקים בעיקר בכיבוי שריפות, כלומר במציאת פתרונות לטווח הקצר, ויש המשרתים בעיקר את יושב ראש המפלגה . ואולם כדי לשקם את המפלגות בכיוון הנכון צריך חזון וראייה לטווח ארוך — שכן מבטים קצרים מתוך הביצה הפוליטית ואל תוכה ותגובה מיידית לצרכים מיידיים לא יעזרו . אנשי המחקר האקדמי מנתחים את ההתפתחויות ותוהים אם מדובר במשבר של המפלגות ( למשל 2013 Dalton and Wattenberg, 2000 ; Mair, ) או בהסתגלות למציאות חדשה ( Mair, 1997 ; Dalton, Farrell, and McAllister, 2011 ) , אך עד היום רובם נמנעו מלספק פתרונות . כיוון אחד משכנע שמוצע בספרות המחקר הוא חיזוק הרכיב הדיוני ( דליברטיבי ) במפלגות, אולם לא ברור אם מדובר באידיאל ראוי בלבד או בפתרון של ממש . בכל מקרה ברי שזהו רק רכיב אחד של התרופה . זאת ועוד, אף שאנו תומכים באופן עקרוני בדמוקרטיה, לרבות בדמוקרטיה פנים-מפלגתית, אנו גם מוצאים כי אין קשר ברור בין רמת הדמוקרטיה הפנים-מפלגתית ( שפירא ורהט, 2015 ) לבין הצלחה בבחירות,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help