sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 162 | מיהו טרוריסט ? רבות נדחקת הצידה — השאלה כיצד עלולה סמכות ההכרזה להשפיע על המרחב הדמוקרטי : לפגוע בחופש הביטוי הפוליטי, במיוחד של המיעוט, לצנן התארגנויות אזרחיות או להצר את מרחב הפעולה של החברה האזרחית . המחקר בודק שאלות אלה על רקע בחינה מעמיקה של הסדרי ההכרזות שאומצו בעשורים האחרונים במועצת הביטחון של האו"ם, באיחוד האירופי, ובארבע מדינות דמוקרטיות : ארצות הברית, קנדה, בריטניה וגרמניה . המחקר מציע מסגרת תאורטית לבחינת פוטנציאל הפגיעה במרחב הדמוקרטי הטמון במנגנון ההכרזה, המבוססת על בחינה משולבת של כמה פרמטרים : עילות ההכרזה ( האם המנגנון מוחל רק על ארגונים המעורבים בביצוע מעשי אלימות קיצוניים, או גם על קבוצות בעלות זיקות עקיפות יותר לטרור ? ) ; השלכות ההכרזה ( האם מדובר במנגנון מניעתי "רזה", הגורר בעיקר סנקציות כלכליות, או במנגנון "עבה", המוביל להוצאת הארגון מחוץ לחוק במובן עמוק יותר ? ) ; ומידת ההוגנות והשקיפות של הליך ההכרזה . נוסף על כך המחקר טוען כי יש לתת את הדעת לשאלת התחולה הגאוגרפית של מנגנון ההכרזה — האם הוא נתפס בעיקר ככלי לניהול מדיניות חוץ, או האם הוא עשוי להיות מופנה נגד תנועות פוליטיות מקומיות ? הניתוח ההשוואתי מראה כי מנגנוני הכרזה במקומות שונים בעולם מקיימים איזונים שונים ביחס לפרמטרים אלה, וגישה "מחמירה" ביחס לאחד הפרמטרים מתאזנת פעמים רבות באמצעות הפרמטרים האחרים . הוא גם חושף את הקושי הטמון בהסדר ההכרזות בחוק המאבק בטרור, אשר נוקט גישה מחמירה כלפי כל אחד מפרמטרים אלה . החלק השני של המחקר מקיים דיון ביקורתי בהסדר שאומץ בחוק המאבק בטרור, על רקע התובנות העולות מהניתוח ההשוואתי והנורמטיבי . הדיון מציע פרשנות ותיקונים שונים, שבכוחם לקדם בצורה אפקטיבית את התכליות הביטחוניות הלגיטימיות של מנגנון ההכרזות . ההצעות השונות נועדו להגביר את הוגנותו של המנגנון ולצמצם את האפשרות שיפגע באופן בלתי ראוי במרחב הדמוקרטי . ההצעות נוגעות לשלושה מישורים עיקריים, המקבילים לפרמטרים שתוארו לעיל : מישור העילות להכרזה, מישור ההשלכות המיוחסות להכרזה, ומישור ההוגנות והשקיפות של הליכי ההכרזה . רוב ההמלצות ניתנות ליישום על ידי הגורמים האמונים על הנושא — שר הביטחון, הוועדה המייעצת שמטפלת בהשגות על הכרזות, ובתי המשפט — ללא צורך בשינוי החוק . חלק אחר כרוך בתיקון החוק .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help