sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

| גיליון ,91 אדר ב' תשפ"ב, מרץ 2022 65 המבצע המודיעיני להחדרת הסוכנת א' לצמרת השלטון המשתה אכן התקיים בהשתתפות המן, וכטוב ליבו ביין פנה המלך שוב לאסתר : "מַה - שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ ; וּמַה - בַּקָּשָׁתֵךְ עַד - חֲצִי הַמַּלְכוּת, וְתֵעָשׂ" . אסתר הרגישה כי השעה אינה ראויה עדיין לחשוף את בקשתה ויש צורך בהבשלה נוספת . לכן, היא הזמינה אותו ואת המן למשתה נוסף שהיא ארגנה למוחרת היום . המן יצא מהמפגש הזה שָׂמֵחַוְטוֹב לֵב, אבל מצב רוחו השתנה כאשר הוא הבחין בכך שמרדכי אינו משתחווה לו, ולכן בעצת אשתו זרש – הוא החליט לתלות אותו . יד נעלמה . . . סביר להניח כי אסתר היא זו שדאגה לכך שהמלך יזכור את המידע שנתן לו מרדכי על ניסיון המרד של בגתן ותרש . לפי הכתוב, שנתו של המלך נדדה והוא החליט לעיין באותו לילה בספר דברי הימים של הממלכה, שבו נמצא הסיפור . יד נעלמה דאגה לכך . . . האם זו אסתר ? במהלך הערב היא, ככל הנראה, הזכירה לו את סיפור הצלת חייו והציעה לו לעיין בתיקי הארכיון בהקשר זה . כך בשעת לילה מאוחרת הוא גילה שמוסר המידע, מרדכי, שהציל אותו – לא תוגמל בצורה כלשהי . המן הגיע למוחרת היום לחצר המלך כדי לעדכנו בכוונה לתלות את מרדכי היהודי, אולם בטרם הספיק לעשות זאת, שאל אותו המלך מה לדעתו צריך לעשות לאיש "אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ" . המן היה סבור כי המלך התכוון אליו והציע לו להרכיבו על סוס בחוצות העיר ברוב הוד והדר, תוך קריאה כי ״ככה ייעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו״ . המלך הורה להמן לבצע את הצעתו ולהוביל את מרדכי ברחבי העיר בהתאם . גם באותה שעה, ניתן להניח כי ידה של אסתר הייתה מעורבת . . . המלך, שקרא את התיק ומצא כי מרדכי לא תוגמל, התייעץ עם אסתר, מוסרת המידע, איך אפשר לתגמל את מרדכי . והמלכה היפה היא זו שהציעה לו את רעיון הובלתו של מרדכי בחוצות העיר . היה זה הפרק הראשון בתוכניתה של אסתר להשפיל את המן . ההפללה . . . המשתה השני התרחש, אף הוא לבקשתה של אסתר, ביום המוחרת בהשתתפות המלך והמן . במהלך המשתה, שאל שוב המלך את אסתר "וּמַה - בַּקָּשָׁתֵךְ עַד - חֲצִי הַמַּלְכוּת וְתֵעָשׂ" . בשלב זה, הרגישה אסתר חזקה והחליטה להנחית את המכה המכרעת על המן . היא חשפה למעשה את דבר יהדותה וסיפרה למלך על המזימה לחסל ולעשוק את העם היהודי, לו היא שייכת : "כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי, לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד" . רק בשלב זה, אסתר הרימה מסך וגילתה למלך את מוצאה היהודי . היא העריכה בוודאות גבוהה כי המלך שבוי בקסמיה וכי אין סכנה שיבולע לה בגין מוצאה . המלך היה נרעש מאוד מהגילוי ושאל מי הוא זה שרוצה לעשות זאת . היא כמובן השיבה בנוכחות המן : "אִישׁ צַר וְאוֹיֵב הָמָן הָרָע הַזֶּה" . חמתו של המלך בערה בו מן הגילוי, והוא יצא מן המשתה אל הגינה, כדי להירגע ולהחליט מה לעשות . כאשר המלך יצא להירגע בגינה, המן, שהבין כי כָלְתָה אֵלָיו הָרָעָה מֵאֵת הַמֶּלֶךְ , ניסה לדבר על ליבה של אסתר ולשכנע אותה לחזור בה מהדברים . היא הבינה שהמלך אמור לחזור לחדר, ולכן היא גרמה להמן לבקש על נפשו כשהוא יושב על מיטתה . מטרתה הייתה לתת למלך מצג-שווא, לפיו מנסה המן לתקוף אותה מינית, את המלכה ! המלך חזר לחדר, וכאשר הוא ראה את המחזה הזה, הוא רתח מזעם וקנאה ואמר : "הֲגַם לִכְבּוֹשׁ אֶת - הַמַּלְכָּה עִמִּי בַּבָּיִת הַדָּבָר יָצָא מִפִּי הַמֶּלֶךְ" . המן מושפל עד עפר : "וּפְנֵי הָמָן חָפוּ" . סוף טוב הכול טוב . . . זה השלב שבו המבצע הגיע לשיאו ולסיומו הטוב . המלך החליט לתלות את המן על העץ, שייעד לתלות עליו את מרדכי . התוכנית המבצעית של אסתר הצליחה מעל ומעבר למשוער . המן וגם בניו נתלו . מרדכי מונה לבעל תפקיד בכיר בחצר המלך : "מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל - זַרְעוֹ" . צווי המלך לחיסול העם היהודי בוטלו מכול וכול, ושליחים יצאו לכל הממלכה כדי להודיע על כך . לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשֹׂן וִיקָר . לא זאת אף זאת, פחד היהודים נפל על העמים המרכיבים את הממלכה הפרסית והם החלו להתייהד : "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים כִּי - נָפַל פַּחַד - הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" . שתי מילות המפתח המאפיינות את המגילה הן "וְנַהֲפוֹךְ הוּא" . ואכן מבצע מודיעיני מפואר שנוהל בידי אישה יהודייה הוא זה שגרם למהפך הגדול . בניגוד לכתוב : "עַל - כֵּן קָרְאוּ לַיָּמִים הָאֵלֶּה פוּרִים עַל - שֵׁם הַפּוּר" . . . אך אין מדובר כאן רק במזל . בקריאה מדוקדקת של המגילה, מדובר בתכנון ארוך-טווח של מבצע מודיעיני, מורכב ורגיש, שהצליח . חשוב לזכור כי במבצעי מודיעין מסוג זה, שבהם נדרשות תושייה ותעוזה יוצאות דופן, יש גם צורך במרכיב המזל . די אם פעולה אחת תשתבש באופן אקראי, במהלך המבצע, כדי לגרום לכישלון קולוסאלי וכבר היו דברים מעולם . . . . ואמר תומאס ג'פרסון , שהיה מהאבות המייסדים של ארצות הברית ונשיאה השלישי בין 1801 ל- 1809 : "אני מאמין גדול במזל, ואני רואה שככל שאני עובד קשה יותר – יש לי יותר ממנו" . מרדכי ואסתר בציור של ארט דה חלדר ( ויקיפדיה )

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help