sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 תמצית ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 : שנת החיסוןס אתגרים פנימיים וחיצוניים לביטחון הלאומי ישראל פועלת בסוריה — במסגרת המב״ם — נגד התבססות איראן וחזבאללה, שוחקת ומאיטה אותה, אך נראה שלא תצליח לסכלה לחלוטין . מנגד, רצף המכות שספגה איראן מצמצם את יכולת ההבלגה שלה ועלול להובילה להגיב כנגד ישראל, גם באמצעות שלוחיה בזירה הצפונית . בנסיבות אלו, לצד ההיערכות לתגובה איראנית אפשרית, נכון שישראל תמשיך להפגין נחישות לפעול נגד התעצמות הציר האיראני-שיעי, ההתבססות האיראנית ופרויקט הדיוק, תוך התאמת השיטות, הזירות וקצב הפעולה לתנאי הזירה המשתנים . בפרט יש לבחון ולהגדיר את העיתוי הנכון לפעולה נגד פרויקט הדיוק, תוך הבנה שייתכן כי תוביל להסלמה רחבה . הימצאות מאות טילים מדויקים בידי הציר האיראני ובפרט בידי חזבאללה, שביכולתם לגרום בישראל פגיעה אזרחית נרחבת ולשתק מערכים חיוניים, היא איום אסטרטגי שאין לאפשר את התפתחותו . האתגרים בזירה הצפונית לא ייעלמו, אבל ככל הנראה לא יגיעו בקרוב לכדי הסלמה נרחבת, משום שבשלב זה כל השחקנים המעורבים ממוקדים בהתמודדות עם השלכותיו של משבר הקורונה ואינם חפצים במלחמה . אלא שגם בתקופה זו הומחשו הסיכונים של דינמיקת הסלמה לא מתוכננת ולא רצויה, שעלולה להוביל למלחמה בזירות לבנון, סוריה ועיראק . מתאר זה של מלחמה רב- זירתית ( ״מלחמת הצפון״ ) צריך להיות איום הייחוס העיקרי למלחמה, ועל ממשלת ישראל להתכונן אליה ולוודא שהציבור מודע למאפייניה ולתוצאותיה האפשריות, בדגש על פגיעה חמורה בעורף האזרחי . בד בבד יש לנהל מאמץ מדיני וביטחוני יזום למניעת מלחמה ולמיצוי חלופות אחרות לקידום יעדי ישראל בזירה הצפונית . הזירה הפלסטינית : שימור הקיים או חתירה לשינוי ? בשנת 2020 ספגה המערכת הפלסטינית שלל מכות : הוצגה ״תוכנית טראמפ״ להסדר ישראלי-פלסטיני, שלמעשה התעלמה מהפלסטינים ומדרישותיהם ואימצה את עמדת ממשלת ישראל הנוכחית בחלק מהנושאים ; הוכח חוסר יכולתה לעצור את כוונותה של ממשלת ישראל להחיל ריבונות על שטחים בגדה המערבית ; אבד כוח הווטו הפלסטיני על כינון נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ; ומגפת הקורונה יצרה משבר בריאותי והעמיקה בזירה הפלסטינית את המשבר הכלכלי והחברתי . בה בעת, השהייתה של החלת הריבונות הומרה על ידי ישראל במדיניות של סיפוח זוחל ובהרחבת הבנייה בכל ההתנחלויות בגדה המערבית . נראה כי מבחינת ההנהגה הישראלית הנוכחית אין עניין לקדם תהליך מדיני מול הפלסטינים, שכן בראייתה המצב הנוכחי משחק לידיה של ישראל, בוודאי כאשר נפרץ מחסום הנורמליזציה עם מדינות ערביות . גם אם תגיע ישראל למשא ומתן עם הפלסטינים ( אש״ף / הרשות הפלסטינית ) , היא תדרוש כנראה שתוכנית טראמפ תהווה בסיס לדיון — דרישה הצפויה להידחות על ידי הפלסטינים . עם זאת, בחירת ביידן לנשיאות מסמנת מגמה חיובית בעיני הנהגת הרשות הפלסטינית . הממשל החדש צפוי לגלות תמיכה פחותה בעמדות ישראל בהשוואה לממשל טראמפ, ואף צפוי שמדינות אירופה, על רקע התקרבות טרנס-אטלנטית מחודשת, ישכנעו אותו לפעול לחידוש התהליך המדיני ולקידום פתרון שתי המדינות . המפלגה הדמוקרטית האמריקאית תומכת ברעיון שתי המדינות, אך לא סביר שהממשל יבטל את ההכרה בירושלים כבירת ישראל, או ישיב את השגרירות מירושלים לתל-אביב . לעומת זאת, סביר להניח שהממשל החדש יבטל את ההכרה ( של ממשל טראמפ ) בחוקיותם של ההתנחלויות והמאחזים הישראלים בגדה המערבית . כמו כן, אפשר שהממשל החדש יפתח את נציגות אש״ף בארצות הברית ואולי גם קונסוליה עצמאית במזרח ירושלים . שתי ההנהגות הפלסטיניות ( הרשות הפלסטינית בגדה המערבית וחמאס ברצועת עזה ) ניסו, ללא הצלחה, להסדיר את היחסים ביניהן בפיוס, באחדות ובעריכת בחירות . התוצאה היא דווקא העמקת הבידול בין האזורים, כשכל צד שומר על נכסיו ואינו מוכן להתגמש . לקראת כניסתו של הממשל החדש בארצות הברית גברה במערכת הפלסטינית ההבנה לגבי נחיצות התיאום עם ישראל והתלות בסיוע מצידה, וגם הוענקה מידה מסוימת של לגיטימציה לשיתוף הפעולה עימה . אשר לחמאס — המשבר הכלכלי ומגפת הקורונה מאלצים את הארגון לנסות לגבש הבנות עם ישראל כדי לשפר את המצב ההומניטרי, הבריאותי והתשתיתי ברצועה . בשורותיו החלו הכנות לבחירות להנהגה, הצפויות להיערך באביב 2021 , ונראה שגם על רקע זה תירתע הנהגת הארגון מהתגרות בישראל, שרב הסיכוי כי תוביל לעימות צבאי . במקביל, חמאס צפוי להמשיך לבנות את כוחו הצבאי, ובעיקר להגדיל את מלאי הרקטות ומאגר כלי הטיס הבלתי מאוישים, המיועדים לתקיפה בשטח ישראל . בשנתיים האחרונות נורו מספר פעמים רקטות מהרצועה — אירועים שתורצו כתקלות, אך אפשר שמדובר בירי מכוון, שנועד לאותת לישראל כי האתגרים הביטחוניים עדיין בתוקף, תוך הסתכנות בהתפתחות של הסלמה . עם זאת, ניכר שחמאס אינו מעוניין בהסלמה ואף מצליח לאכוף את הרגיעה ( היחסית ) על גורמי הכוח האחרים הפועלים ברצועה . לישראל אינטרס בקיום רשות פלסטינית מתפקדת, יציבה ולא עוינת . על כן נכון לנקוט מולה גישה תומכת ומסייעת, המכוונת לחזקה ככתובת הלגיטימית היחידה להסדר עתידי ולהציב יעד מדיני של ״הסדרי מעבר״, שיעצבו מציאות של היפרדות ( מדינית, טריטוריאלית ודמוגרפית ) ויתוו תנאים למציאות עתידית של שתי מדינות ( מתווה INSS ) . ולגבי רצועת עזה, האינטרס הישראלי הוא תקופת שקט ביטחוני ממושכת . על כן, נכון לסמן את חמאס ככתובת אחראית זמנית ברצועת עזה ולגבש עימו הפסקת אש ממושכת, תמורת שיפור מצב האוכלוסייה והתשתיות האזרחיות ( חשמל ומים ) ברצועה, ותוך מאמץ לבלום את התעצמותו . במקרה של עימות — על צה״ל וארגוני הביטחון האחרים למקד את המהלך הצה״לי בפגיעה קשה מאוד בזרוע הצבאית של חמאס ובג׳האד האסלאמי .

המכון למחקרי בטחון לאומי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help