sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

31מ ב ו א 2 ישראלי . -היא מהדהדת גם בשיח היהודיו,דווקא לחיים מחוץ לישראל המורשתלצד, הערגה לגלות מהדהדת את התשוקה לקיום יהודי אחר ושונה י ולמרחבראללקיום יהודיבתהמחוי ת והציונית קלסיהודית ההי . הנתפס כמולדת ליאטריטורי של העםות בספר זה אני מבקש לעקוב אחר לידת רעיון הטקסטואלי היהודי . טענתי המרכזית היא כי צמיחתו של רעיון זה אינה בהכרח ביטוי י . כפי שאראה בפרקיראל לשלילה עקרונית ראשונית של הקיום היהודי ה היענות לאתגר שהציב הטקסטואליזציה של העם היהודי היא הספר השונים, די 'רוחראה בעם היהוהגל בפני האינטלקטואליות היהודית . פרידריך הגל הגל רפאים', שריד קיום של עם שניתק מההיסטוריה הממשית . עמדתו של הוגיםתגרהאִכן לא הטרידה את רוב מניינו ובניינו של העם היהודי, אבל רבי נחמןהייתה חשובה בעיניהם . ראש וראשון להם היה הגלשעמדתו של הלכה ( , ובעקבותיו נוצרה מסורת אינטלקטואלית חדשה שרנ"ק ) קרוכמל וכבשה את דמיונם של אינטלקטואלים יהודים . והמסורת ההגליאנית אינו הגורם היחיד הגלאין לכחד, השיח עם שהצמיח את תודעת הטקסטואליות של הקיום היהודי . תודעה זו צמחה גם הניסיון להתאים את הקיום היהודי לנסיבות החדשות של – על רקע אחר רצוןוליך מואץ של התבוללותצמיחת תודעה לאומית באירופה ותה להצטרף ללאומים החדשים . הבחירה בטקסטואליות היהודית הייתה פתרון בד,שובה לב : היא אפשרה ליהודים להשתייך ללאומים שבתוכם הם חיו ת הטקסטואליותאידא,בבד עם אחיזה כזו או אחרת בקיום היהודי . במקביל חומהבאמצעותהיצרו היהודית כבשה את לבם של מאמינים רבים ש לבין העם היהודי שעבר חילון . הם בידלו עצמם,תורההשומרי, ביניהם באמצעות התורה וכוננו את העם היהודי על אדני התורה לבדה . כך ביקר ( את החילונים שאינם שומרי שבת : 1879 – ,1807 הונגריה משה שיק ) הרב מיקרי בני בריתרית ] = לא שומרים שבת המכונה ברית [ ולא"הנך דהפרו ב 3 ואינם מכלל ישראל, שהוא שם למקבלי ברית" . אירוניה היסטורית מטרידה הקיום היהודיכיהאידא נגלית לפנינו : חרדים ומתבוללים נעשו שותפים ל 2 על גלותקרקוצקיןרז- אמנון בהקשר זה ראוי לציין את מאמריו רבי ההשפעה של . 1994 ; קרקוצקין 3991קרקוצקין : בתוך ריבונות 3 ,0002הר ושגיאשו"ת מהר"ם שיק, חלק אורח חיים, סימן רפא . לדיון בעמדתו ראו זו . 174 – 161עמ'

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help