sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא 11 אור על העדפתו את חיי החלום על פני המציאות . חבריו החלוּמים, ההטרונימים, הם חלק אינטגרלי מחייו הדמיוניים, ולכן ההצבעה על הסיבות לבחירה בחיי החלום היא ממילא גם הסבר לתפקידם של ההטרונימים בחיי היוצר . בחלקו השני של הפרק עיקר העיסוק הוא במשמעות החלום בכתבי פסואה . התברר לי שלמילה “חלום“ בכתבים יש מספר משמעויות שאינן עולות בהכרח בקנה אחד זו עם זו . חרף נטייתו לפילוסופיה לא הקפיד פסואה על טרמינולוגיה, ולא פעם מילה אחת משמשת אותו לתיאור מגוון תופעות ( למשל, המילה “חיים“ ) . אחד הקשיים העומד בפני החפץ להבין את דבריו היא בירור כוונת המושג בכל אחת מהיקרויותיו . כתיבה על פסואה לאו מילתא זוטרתא היא, בראש ובראשונה משום שכחגבים היינו לעומתו . אין תחליף לקריאה בכתבי היוצר עצמו . כבר בהעדפת נושאים מסוימים על פני אחרים קיימת הטיה הפוגמת בתיאור המכלול . זאת ועוד : לכל אחד מהעניינים הנדונים בספר ניתן להביא מובאות אין-מספר, והבחירה קשה ולפרקים גם שרירותית . “כתיבה על“ היא לעולם חלקית . מצאתי נחמה לעצמי בלקח העולה ממשלו של הסופר הארגנטיני חורחה לואיס בורחס 2 נהוג לחשוב שככל שמפה מפורטת יותר, כך היא מייצגתעל המפה . את המציאות ביתר דיוק . במשלו של בורחס ציירו הקרטוגרפים מפה מפורטת שמידותיה כמידות הקיסרות, מפה שקנה המידה שלה הוא 1 : 1 . מפה כזאת היא בגדר שכפול המציאות ותו לא . תפקידי הייצוג להגביר את ההבנה ואת ההתמצאות בשטח אינם יכולים להתקיים במקרה כזה . נהפוך הוא : מפה כזאת מסתירה את המיוצג בה ומעלימה אותו . הרצון להאיר מציאות מסוימת מחייב דווקא פסיחה על תיאורה המלא . אימצתי אפוא בחדווה את פרדוקס הפירוט של בורחס . מכיוון 2 ר' מאמרו של דויד הד על המפה .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help