sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עירית עמית - כהן 14 בקיבוץ . מקורם של החסמים הוא בהבדלי המיקום הגיאוגרפי של הקיבוצים — במרכז או בפריפריה הישראלית ( צפון או דרום ) , בשוני של החוסן הכלכלי והחברתי שלהם, ובגורמים היסטוריים-תרבותיים כמו השתייכות לתנועה קיבוצית מסוימת ואירועים היסטוריים, לאומיים ומקומיים . בחינת הערכים, הנכסים, יחס האוכלוסייה לנכסים ולאפשרויות הפיתוח יכולה לחזק את הקשר למקום, את הזהות הייחודית שלו, את ההזדהות של החברים עם מרחבם ואת החוסן והגאווה המקומית . בחינה זו תתרום להגברת ההתעניינות של תושבי הקיבוץ בסביבתם הפיזית ולהגדלת מעורבותם בשימור נכסי המורשת התרבותית שלהם ובפיתוחם . נכסים אלה יכולים לעזור ביצירת זהות מקומית ייחודית ולהוסיף אמצעים לקיום משותף של כלל קבוצות האוכלוסייה המרכיבות כיום את החברה הקיבוצית . יחסה של אוכלוסיית הקיבוץ לערכיה ולנכסי מורשתה, וכמוה גם פוטנציאל הפיתוח של הנכסים, כוללים ארבעה היבטים : היבט מרחבי — מיקום נכסי המורשת התרבותית ; היבט היסטורי-ערכי — העקרונות והערכים שאותם מבקשים חברי הקיבוץ להבליט ובחינת הנכסים ההיסטוריים המבטאים ערכים אלה ; היבט חברתי — המודעות וההכרה בחשיבותם של הערכים והנכסים לחיזוק האוכלוסייה בקיבוץ, והיבט כלכלי — אפשרויות הפיתוח וההשתלבות של הנכסים במרחב הקיבוצי המתחדש . הסוגיה והיבטיה הם שמכתיבים את נושאי הספר ואת המתודות שנדרשו לבחינתם . • העקרונות והערכים שאוכלוסיית הקיבוץ מעוניינת לשמר באמצעות נכסים הפזורים במרחב הקיבוץ . חשיפה ערכית זו התבססה על סקירה תיאורטית, היסטורית ועל מפגשים וראיונות שנערכו עם חברי קיבוצים . • יחסה של אוכלוסיית הקיבוץ לתופעת השימור, לרצון לשמר ולהיות מעורב בתהליך השימור, לאפשרויות הפיתוח של נכסי המורשת המוחשית ולדרכי השתלבותם במערך הקיבוצי החדש . בדיקה זו נעשתה באמצעות מפגשים, ראיונות וסקר סטטיסטי . הדיון בנושאים אלה הוא שקבע את מבנה הספר . פרקיו הראשונים כוללים סקירה רחבה שנועדה להציג את ה'שפה' התיאורטית שהספר נדרש לה, את ההגדרות והמונחים שעניינם הֶקשרים המתקיימים בין ערכים ונכסים . הפרקים הבאים מתמקדים בערכי החברה בקיבוץ, בהצגת הנכסים המבטאים אותם ובבדיקת תפרוסתם במרחב

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help