sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

יעקב שמיר ( יזו ) 14 המאוחד : לא בפילוג הפוליטי-מפלגתי שחל בו בתקופת המחקר ; לא בשייכותו המפלגתית למפ"ם או לאחה"ע ; ואף לא בשאלות מדיניות כגון הסכסוך הלאומי ויחסי החוץ של המדינה . שאלות שבהן היה הקיבוץ המאוחד שותף לא אחת כחלק ממפלגתו, בהצגת אלטרנטיבה ( ולא רק קורקטיבה ) למדיניות הממשלה . ספר זה אינו מתאר תיאור מלא את קורות התקופה הנחקרת, לא של התנועה ולא של המדינה . מן הדיון בו, המתמקד בקיבוץ המאוחד, אין להבין כי רק זרם זה היה בעימות, כזה או אחר, עם דרך ההגשמה הממלכתית . השותפות והפולמוס בין זרם קיבוצי כלשהו, לבין התפיסה הממלכתית ראוי למחקר בפני עצמו, וספר זה אינו עוסק בהם . התשובות השונות שנתנו שתי הדרכים לשאלות התקופה מעלות גם סוגיות אוניברסליות ולא רק מקומיות : מה מקומה של תנועה וולונטארית במדינה בעלת שלטון ריבוני ואף ריבוני-אוטוריטטיבי ? האם היא זרוע של המדינה, או שמא להפך — המדינה נוצרה גם כדי להשיג את שמבקשת החברה המגוונת באמצעות הוולונטאריזם ? מה תפקידה של עילית משרתת בעת משבר ? האם ראוי שתהיינה דרכים נוספות על "דרך-המלך" : דרכים הבאות "מלמטה", מן המגשים המודע אל עצמו ואל מטרות התנועה, ולא רק "מלמעלה", ע"י מוסדות ושלטון ? שאלות כאלו ניתן לראותן בהכללה כיוצאות מאבחנתו של ההיסטוריון דה-טוקוויל . מכאן נדרש הדיון ההיסטורי-תיאורטי, שממנו ניתן לגזור וללמוד על המציאות במדינת ישראל, שבמובנים מסוימים אינה שונה מזו שבמדינות אחרות . מן הדיון במבוא נראה כי קיימת יותר מאפשרות אחת בשאלות כגון, המשטר הדמוקרטי : האם טוטליטרי-אוטוריטטיבי או ליברלי ? ; מפלגה : האם הייררכית-אנכית או פתוחה-אופקית ? ; מדיניות : האם של ריאליזם המתבונן רק במציאות הנוכחת, או ריאליזם-אוטופי ? ועוד ועוד . כלומר, הדיון מציג את הפיצול ההיסטורי בדרכי תיקון החברה שהתחולל גם כאן ; דיון שכלל גם התפתחות ושינויים של המחשבה האוטופית . הדיון על האוטופיה האוניברסלית והציונית נדרש במבוא, מפני שהוא מביא פן נוסף של ההיסטוריה ומשמש מפתח נוסף להבנה עמוקה יותר של הציונות . * * *

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי

אוניברסיטת בר-אילן, הקתדרה ללימודי תולדות קרן קיימת לישראל ומפעליה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help