sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יעקב שמיר ( יזו ) 12 ( קורקטיבה ) ולא דרכי חילוף ( אלטרנטיבה ) לדרכי השלטון, בשנים הראשונות והמעצבות של המדינה . משמע : הספר מערער על הטענה המקובלת שהקיבוץ המאוחד ראה עצמו אלטרנטיבה לשלטון והציע חלופות לדרך הממלכתית מפני שהחטיא את הבנת התקופה ובכך גם החמיץ את האפשרות לתרום למדינה . חידוש נוסף שספר זה מחדש הינו המושג "ריאליזם ממלכתי", העומד במרכיביו השונים מול המושג "ריאליזם אוטופי" . מן הפולמוס בין "הדרך התנועתית" הוולונטארית, ל"דרך הממלכתית" המוסדית, נולד המחקר והספר שבעקבותיו . המחקר — עבודת הדוקטור — "הקיבוץ המאוחד ומדינת ישראל — 1948 - 1955 : בין "ריאליזם אוטופי" לבין "ריאליזם ממלכתי" הוגש לאוניברסיטת תל-אביב בשנת 2006 . * * * במחצית המאה הי"ט, כתב ההיסטוריון הצרפתי אלכסיס דה-טוקוויל : "מהמאה הי"ח ומהמהפכה יצאו, כמו ממעיין אחד, שני זרמים : אחד הוליך את בני האדם אל מוסדות החופש — ואחד אל שלטון אבסולוטי" . ספר זה מאמץ אבחנה היסטורית חשובה זו כמצע מחשבתי בבואו לחקור את קורות השנים הראשונות למדינה — שנות פולמוס ההגשמה בין שתי הדרכים . ימיה הראשונים של המדינה היו ימי מעש גדולים מלווים בדלות רבה . החזון הציוני נתקל בקשיי הגשמתו ונוצר מתח קבוע בין השאיפה הגדולה להשיג את מלוא היקף המפעל הציוני, לבין המציאות הקשה והמכבידה . התנאים הקשים והמשתנים תכופות, הם שעמדו ביסוד הפעולה הממשלתית בבואה ליישם את מדיניותה בשאלות התקופה . מנגד למדיניות זו ניסה הקיבוץ המאוחד להציע פתרונות משלו לבעיות השונות — על-פי דרכו . שתי הדרכים היו ריאליות, אולם היו שונות בהבנת המציאות ובהבנת אופיו והיקפו של המעשה הפוליטי . השוני היה בתפיסת היכולות שעמדו לרשות המדינה ובעמידה השונה על כוחו הריאלי-היסטורי של המרכיב החזוני-אוטופי במעשיו של היחיד המגשים . כאן נולדה המחלוקת בין שתי דרכי ההגשמה — הוולונטרית והממסדית . מחלוקת על דרכי הביצוע — לא על המטרות . ועל כל זאת כבר אמר בובר ( 1945 ) כי :

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

יד יערי

אוניברסיטת בר-אילן, הקתדרה ללימודי תולדות קרן קיימת לישראל ומפעליה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help