sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כל מיני שלישי / / 13 הרב-תחומית ושל הרגישות להקשר ( כל אלה הם מסממני הפוסטמודרניזם : ליוטר, 1999 ; כ"ץ, 2012 ) , כך גם התחזקה השאיפה והופיע הפיתוי לפתח ולהציע את האפשרות של אינטגרציה בין הפרט לארגון ולחברה . אריקסון ראה ביצירה של זהות יציבה נוכח האפשרות של פזירות תפקיד וריבוי לא מאורגן אחד מאתגרי ההתבגרות ( אריקסון, 1960 ) . זהות יציבה נדרשת לכאורה כדי ליצור אחדות, עקיבות ורציפות, בעיקר נוכח איום של התפוררות והיעדר חיבור . אך יומרה זו היא לא אחת בגדר הבטחה יתרה, שבקצה מועדת תמיד להיכשל . היא יכולה להתקיים כמשאלת לב, אך ההכרה ביסוד האוטופי שבה בלתי נמנעת . וכאן השלישי כמשבש מבטא בעיקר כי החרגה, דיפוזיות ונזילות הן מצבים שכיחים ביותר בחיינו, ולא תמיד לרעה . סטפן פרוש הראה בהקשר זה עד כמה מצוקת זהות היא מאותות הזמן ( 1991 Frosh, ) . הוא גם סבר כי קיום שיח ביקורתי מתחדש ומאתגר חשוב לצורכי התפתחות החשיבה בפסיכואנליזה ולשמירה על ערכה המשחרר גם מחוץ לקליניקה ( 2010 Frosh, ) . קארל וייק ( 1979 Weick, ) הצביע בעבודתו על מגבלות השליטה וההכוונה המלאה בתהליכים המתרחשים בתוך ארגונים . הוא הראה עד כמה ארגונים – בניגוד לדימוי שלהם כמייצגים סדר הדוק ומכוון תכלית – מציעים לא אחת צמידות רופפת, המאפשרת מידה של חופש, התאמות מקומיות, הגחה של סדרים אחרים ועוד . בכך יש הד גם לאחיזה הגוברת של תאוריות תבניתיות, שהצביעו על היתרון שמציעה גישה גמישה ורבת עדשות ( למשל, מורגן, 2010 ) . תורמים לכך גם הרעיונות של מורכבות, שקונים להם אחיזה גוברת בעולם הארגוני, ואשר מכוונים לתובנה דומה ( 2001 Streatfield, ) , וגם ההתעניינות באי-סדר לצד סדר ( 2008 , . Hassard et al ) . פיליפ ברומברג ( 2011 Bromberg, ) הציע את רעיון העצמי כדינמי וכדיאלקטי . בחשיבתו ניכרת גם ההשפעה של תאוריות מורכבות בדבר התארגנות עצמית בלתי פוסקת . רעיון זה תואם מחקר עדכני בנושא הזהות בכלל, והזהות הארגונית בפרט, שרואה בה תבנית מתעצבת, משתנה ונתונה להקשר . כפי שהעיר שלמה מנדלוביץ ( 2015 ) , השפעה אחרת רלוונטית היא זו של הפוסטמודרניזם, בהחדרת תפיסת הריבוי לשיח – כזה, שבו עצמי-ם מפוצלים הופכים להיות עצמ-ים מרובים . בלשונו, "קיומו של העצמי הגרעיני אותגר, ולעיתים אף נתפס כפחות רלוונטי " ( מנדלוביץ, ,2015 עמ' 42 ) . גם קנת' גרגן ביטא רעיון דומה בהתייחסות שלו למושג העצמי . רעיון דומה הקדים וביטא רולאן בארת בכתיבתו, כפי שנמצא גם בקובץ גרעין הקול : "על פני הרעיון הזה של סובייקט מאוחד אני מעדיף את משחק הקליידוסקופ : מנערים אותו, וכל פיסות הזכוכית מסתדרות בסדר חדש" ( בארת, ,2007 עמ' 182 ) . מדבריו של בארת עולה היתרון הטמון בהיעדר האחדות כביטוי של חופש, תנועה והתנסות, וכן עולה התייצבותו נגד כל סיווג . הוא מצטט בהקשר זה את דידרו, שאמר כי "הכול נעשה בתוכנו משום שהננו אנחנו, תמיד אנחנו, ואף לא לדקה זהים לעצמנו" ( בארת, ,2011 עמ' 161 ) . יש בכך הכרה בבלתי נמנעות של הדברים . רוברט

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help