sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כל מיני שלישי / / 9 ממקורות רעיוניים שונים . והיא מכירה גם בגבולות הידיעה מראש . אי לכך, בכל מפגש עלינו לחפש שלישי כזה או אחר . מתוך התחשבות ברעיונות אלה אציע כאן אפשרות להבין את השלישי כביטוי של כלל הכוחות החברתיים המעצבים והמאלצים שמשפיעים על המפגש המשימתי הבין-אישי ונוכחים בו גם ללא הצהרה וללא סדר ושיטה, ולא אחת גם באופן לא מפורש ולא מודע . הם נוגעים להכרה בכך שתהליכים חברתיים מכוונים אותנו, שקיימים כוחות מעבר לחוויה המיידית, מעבר להקשר הנתון של המפגש, מעבר לידוע מראש, שמתערבים בו ושיש להביאם בחשבון . במובן מסוים זו תפיסה המתמודדת עם הביקורת של אווה אילוז ( 2012 ) על הפרדיגמה הטיפוסית של הטיפול והיסוד הרגרסיבי שיש בצמצומה ובתיחומה למתרחש במפגש המיידי בין המטפל למטופל . נוסף על כך, תפיסה זו ערה למגבלות של הישענות על ציפייה וידיעה בטוחה מראש ( ביון, 2018 ) . בעיניי יש בכך גם אמירה ביחס לערך המוגבל של קטגוריות נתונות, למרות תחושת הביטחון שהן מציעות . גם האפשרות של אינטגרציה מוצעת כאן בעיקר כאתגר, שלעולם אינו מושג באופן מלא . להלן אנסה לברר מהו ומיהו שלישי בפרופסיה שבתוכה אני פועל, הייעוץ הארגוני, שלמרות מאה שנים ויותר שחלפו מתחילת פעולתה ועד כה – עודנה רק 'פרופסיה בדרך' ( ככותרת הספר שערכתי בעניין – כ"ץ, 2016 ) . תוך כדי כך אחלץ שלוש תמות, או שלוש גרסאות של 'שלישי', שיש להן תפקיד חשוב בהכוונת המעשה המקצועי . ואין זו רשימת גרסאות סופית . כמו שיש שלישי, ייתכן גם רביעי . ולהבדיל ממשחק הברידג', לא הכרחית כאן הכרזה . / השלישי בייעוץ הארגוני הייעוץ הארגוני הוא פרופסיה של מתן סיוע, העוסקת בחיים בתוך ארגונים וביניהם ומתמקדת בהתמודדות עם שינויים ( רצויים ונכפים, צפויים ומפתיעים ) . כך, יכולים לבקש בארגון ליצור תנאים להקמת יחידה חדשה, לשינוי בדרכי עבודה או להתמודדות עם עיכובים שכיחים במילוי משימות, ועוד . במיטבה, ראשית המפגש בין יועץ לנועץ היא בהכרה משותפת בסוג של אי-נחת – תלונה שיש לנועץ, מצוקה שהוא מבקש לפתור . לעיתים זו מנוסחת בשפה ארגונית מקובלת ( "צורך", "הדרכה", "בניית אסטרטגיה", "שירות" ) , ולא אחת היא עמומה, מתגלה ומשתנה לאורך הדרך . בתגובת היועץ הארגוני לפנייה הוא מביא עימו לעבודתו עם הלקוח ( "נועץ" מזוהה, אחד או רבים, מי שעובד בדרך כלל בארגון כזה או אחר ) ראייה ופעולה משולבת בסיוע של שתי עדשות : ראיית הישות הארגונית שבמסגרתה פועל הנועץ וראיית האדם או הקבוצה שהוא פוגש, מי שפועל בארגון . השלישי כאן הוא גם אותו צירוף משתנה ששתי העדשות מציעות בהתלכדותן במפגש . היועץ, הנועץ והמבט גם הם בגדר שלישי . כי כאמור יש כל מיני שלישי . עולם הייעוץ הארגוני שאב לאורך הדרך לא מעט השראה ממה שהציעו התאוריה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help