sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 / / אנליזה ארגונית 28 בהמשך לכך עלה גם רעיון ה'שלישי' . אפשר לראות בכך הכרה בכוח של הפסיכולוגיה החברתית להבנת תהליכים . כבר בפתח ספרו של זיגמונד פרויד, פסיכולוגיה של ההמון ואנליזה של האני ( פרויד, 2009 ) , הוא קובע כי "הפסיכולוגיה של היחיד, במובן הרחב שאין לערער על צדקתו, היא מלכתחילה ואף במקביל, גם פסיכולוגיה חברתית" ( פרויד, ,2009 עמ' 11 – 12 ) . אחד ההוגים המשפיעים ביותר על התפתחות העבודה הקבוצתית, זיגמונד היינריך פוקס, ציין כי "התודעה, שלרוב מכונה אינטרה-פסיכית, היא נכס של הקבוצה, והתהליכים שמתרחשים במסגרתה מתקיימים בשל אינטראקציות דינמיות במטריקס תקשורתי זה [ . . . ] מה שבפנים מצוי תמיד גם בחוץ, ומה שבחוץ מצוי גם הוא בפנים" ( פוקס, ,2015 עמ' 11 ) . וקבוצה, גם כשהיא 'כאן ועכשיו', היא גם ייצוג של רשת תפקידים חברתיים, של ארגון וקהילה, כלומר יש בה ביטויים של זיקות שגם מעבר למפגש האנושי המיידי . רעיון סוציולוגי מרכזי רלוונטי בהקשר זה מצביע על הבדל ניכר בין הדיאדה לטריאדה . בהקשר הנוכחי מוצע הרעיון, שהנוכחות של 'השלישי' ( לא בהכרח באופן פיזי ) מציעה סוג מבט אחר על תהליך ההתקשרות בין שניים . זו אינה בהכרח תכונה ספציפית של שלישי נתון, אלא עצם ההתמקמות שלו במפגש . על כך העיר כבר הסוציולוג גיאורג זימל, שהצביע על היסוד מפר האיזון, פורץ האינטימיות, משבש ההרמוניה והמאתגר הכרוך בהרכב של שלישיה לעומת זוג . בשדה הטיפול עלה הרעיון בכתיבתם של תומס אוגדן, אנדרה גרין, רונלד בריטון ואחרים . אוגדן דיבר על 'השלישי האנליטי', וראה בכך סוג גורם נוסף למה שמביא עימו למפגש האנליטי הדיאדי כל סובייקט בנפרד ( אוגדן, 2011 ) . השלישי שלו הוא היצירה הייחודית שנובעת מהחבירה של שני סובייקטים יחד במפגש הטיפול, לצד נפרדותם . אנדרה גרין ניסח זאת כך : "ישנם אכן שלושה אובייקטים : שני החלקים המופרדים והאובייקט התואם את איחודם" ( גרין, ,2008 עמ' 239 ) . בריטון ( 2015 ) כינה זאת 'מרחב משולש', וכך התייחס אליו : "זה מאפשר לנו לראות את עצמנו באינטראקציה עם אחרים ולשקול נקודת מבט אחרת בלי לוותר על נקודת המבט שלנו" ( בריטון, ,2015 עמ' 68 ) . יש ביטוי לתנועה שכיחה בין נפרדות להתלכדות . שניות זו כוללת גם נכונות להשתתף בדברים וגם יכולת להזרה מסוימת . ויש פה גם הפנייה של תשומת לב לכוח שיש במבט . בהתייחס למבט סלבוי ז'יז'ק דיבר מתוך עמדה אחרת, שמכירה בשניות, על האפשרות של "התבוננות מן הצד" ( ז'יז'ק, 2005 ) – אנו משתתפים במתרחש אך גם מתבוננים בו, כביכול מהצד . לדעתו עמדה זו מאפשרת להבחין במאפיינים של ההתרחשות, שלרוב חומקים מהמבט הישיר . כמובן ניכרים הבדלים במשמעויות שבהן נטען המושג בכתיבתם של הפסיכואנליטיקאים השונים . אפשר לראות בכך ביטוי של קושי ועדות לאי-בהירות תיאורטית . אך אפשר גם לראות בכך אמירה : השלישי אינו דבר אחד מזוהה ומוצק, אין בו מהותנות ; אלא זו עמדה המאוישת באופנים מתחלפים, שמנסה להיחלץ מקטגוריזציה מוקדמת ונוקשה וניזונה

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help