sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אלירן בר אל לשיטתי, כביקורת הביקורת, לא חייבים לבחור בין אפלטון לקאנט ; אפשר לשלב את שתי משמעויות הביקורת, כי אני סבור שאיננו יכולים לדעת דבר-מה המגביל את התבונה ( או : גבול התבונה הוא לא-מודע ) . אנו לא יכולים לדעת את גבול התבונה מפני שתבונה אנושית היא למעשה הממד האינסופי של קיומנו . ויש להבין את המילה "אינסופי" במלוא מובנה, כי איננו יכולים לדעת ( א-פריורית ) את הגבול של מה שנוכל לדעת ולהבין . על כן אני חושב שהרעיון המודרני האמיתי הפוך מהרומנטי - להניח שלא נוכל להבין, ושלא יכול להיות לנו רעיון ברור של סוף או גבול התבונה . אין שום דבר שמראש ידוע לנו כבלתי-נחשב . מכאן, 7 הזה . ביקורת הביקורת היא התנועה הכפולה על פני הגבול ( הדק ) תנועה שמהלכה משנה ומזיזה אותו, ובכך משנה את נקודות הייחוס של העולם כולו, כזיח מהציר עליו הוא נסוב . הביקורת, כפי שתיושם בהרצאות שבספר, תהא פעולת שינוי היחס בין האפשרי לבלתי-אפשרי על ידי הזזת הגבול ביניהם . כך, למשל, נחצה את גבולות תחומי הידע השונים המונעים בדרך כלל את השיטוט החופשי ביניהם . קריאה ביקורתית, כחלק מתיאוריה ביקורתית, תשאף לפתיחת אפשרות חדשה לחשיבת המציאות ושינוייה האפשריים דרך ההפרדה בין הנחשב לבלתי- נחשב, מבחינה מושגית וחברתית . אז בניגוד לקאנט והנחתו שגבול הידע יכול להיות ידוע, בעקבות פיתוח מדע הלא-מודע של פרויד ולאקאן נטען שהבלתי – נחשב הוא שמו ( הנרדף ) של הממשי . מכאן, אם נניח שאנו מודעים לגבול התבונה ( הדתית או המדעית ) כך שאנו יודעים מה בלתי-אפשרי לחשיבה, יוצא שאנו זונחים למעשה 7 . לפי הבחנתו של גורביץ', גבול עבה הוא זה שאינו ניתן לחצייה ולכן אופיו המגביל והמדיר, ואף המפריד בין צדדים שונים ( האחד והאחר, למשל ) . אך גבול דק הוא זה שאינו ברור, ומכאן אופיו המזמין את הצדדים, זה לצד זה, למרחב סִיפִּי משותף בעל נפח משלו . ראו זלי גורביץ', על המקום , תל אביב : עם עובד, 2007 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help