sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מחשבת האינסוף ההרצאה החמישית תבחן את מושג "העם הנבחר", אך שוב, מחוץ להקשרו הדתי המקובל . דרך פרשנותו הפילוסופית, המושג יובן ביחס למדע המתמטי של תורת הקבוצות . נראה שטענתה ש"האחד איננו" לא מוציאה מכלל אפשרות את פעולת ההאחדה על בסיס ( אקסיומת ) הבחירה . כך יקבל "העם הנבחר" משמעויות אתיות ופוליטיות חדשות, המאירות על סוגיות ציבוריות עכשוויות כגון לאומנות וגזענות . צורת ההרצאה נבחרה משום יתרונותיה על צורות הספר והמאמר . ספר אמנם יכול להאריך במילים, אך בימינו זהו חיסרון ככל שהינו יתרון . כמו כן, מתכונתו של ספר שמרנית יותר מהרצאה חופשית המכילה תמיד מעט אלתור וספונטניות . מצד שני, בהינתן כובד משקלם של הנושאים הנידונים בספר שלהלן, מצאתי שיריעת המאמר, על אף נגישותו, תיקצר מלבטאם כראוי . לכן, סדרת הרצאות נראית כפתרון המושלם לאיזון הדרישות והתנאים הסותרים שהצבתי בפניי . המתודולוגיה שתיושם בספר הנוכחי, להתמודדות עם הסוגיות שבו, היא פרשנות כקריאה ביקורתית . כלומר, נקרא טקסטים רבים ושונים תוך חציית הגבול ביניהם . נקודת המוצא היא כפל המשמעות העברי של המילה ביקור, כביאה מהחוץ - הפיזי או המחשבתי . החל ממקורה היווני, משמעות המילה ביקורת ( ήκιτιρκ ) היא לברור או להפריד בין שגוי לנכון, בין דעה לאמת וכיוצא בזה . אך עם עליית העולם המודרני, המילה ביקורת עטתה משמעות נוספת . עמנואל קאנט, אבי הפילוסופיה המודרנית ומחבר ביקורת 6 הפנה את משמעותה לגבול החשיבה האנושית, התבונה הטהורה , הגבול שבין האפשרי לבלתי-אפשרי לחשיבה . כך, בניגוד לאפלטון, עבור קאנט ביקורת לא הייתה הפרדה כי אם הגבלה . 6 . עמנואל קאנט, ביקורת התבונה הטהורה , תרגום מגרמנית : ירמיהו יובל, תל אביב : הקיבוץ המאוחד, [ 1787 / 1781 ] 2013 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help