sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק 1 : הקדמה 11 בטיפוחם ( פרק 9 ) . עמדנו גם על הקשיים העלולים להתגלות אצל ילדים עקב הגירה וחשיפה לא מספקת או לא עקבית לשפת הבית או לשפת הסביבה ( פרק 10 ) . העובדה שהתקשורת היא בעלת מוסכמות חברתיות הנכונות לזמן ולמקום נתונים משפיעה על ההגדרה של "תקינות" או של "לקויות" ( 2005 Walsh, ) . משום כך ייתכנו קשיים הנחשבים לתקינים בקבוצות תרבותיות מסוימות וללְקויות בקבוצות אחרות . כך למשל גמגום הנחשב ללקות במערב נחשב לדיבור רהוט ומכובד בשבטים אפריקאים אחדים . דוגמה אחרת מתייחסת אל הימנעות מקשר עין, הנחשבת למקובלת ורצויה כאשר ילדים מתקשרים עם מבוגרים בחברות מסורתיות כמו בחלק מהתרבויות של המזרח הרחוק . בחברות אלה גם אין מצפים מילדים בגיל הרך לחוות דעתם בנושאי השיחה שבהם דנים המבוגרים, ואילו בחברות מודרניות מערביות נחשבת התנהגות תקשורתית כזאת לבלתי תקינה . קיימת שונות רבה בקצב ובאופן של התפתחות כישורי תקשורת, שפה ודיבור אצל ילדים, בדומה לטווח הרחב של הבדלים בתחומי התפתחות אחרים כגון : יכולות חשיבה מתמטיות, יכולות מוטוריות ויכולות חברתיות . לכן לא פעם מתקשים אנשי טיפול וחינוך להחליט אם ילד מסוים מאחר בהתפתחות כישורי התקשורת, השפה והדיבור ( איחור פשוט – late bloomer ) או שהוא סובל מלקות וזקוק להתערבות טיפולית של קלינאי תקשורת ולהדרכה מקצועית של הוריו ( late talker ) . בעזרת מבחנים ומדדים, כפי שצוין לעיל, יכולים קלינאי התקשורת לאבחן ולהמליץ על דרכי פעולה . לקות תקשורת, שפה ודיבור מופיעה ברמות חומרה שונות – קלה, בינונית, קשה או חמורה . להחלטה לגבי חומרת הלקות יש השלכות טיפוליות - חינוכיות, והיא אף יכולה להשפיע על המשאבים הכספיים שהילד ומשפחתו יקבלו . בשנים האחרונות נעשה מאמץ בין - לאומי להגיע להגדרות ברורות של כל סוגי הלקויות שקלינאי תקשורת עוסקים בהם, תוך התייחסות להשפעות הרפואיות, התפקודיות, החברתיות והלימודיות שיש ללקות על הילד ועל משפחתו . מאמץ זה הוא חלק ממאמץ גדול יותר להגיע להגדרות של לקויות הקרוי International Classification Functional Abilities of Disorders - ICF ) Walsh, 2005 ( . אחת מהמלצות הוועדה שהוקמה בנושא זה היא, שההגדרות אינן קבועות ויש מקום לשנותן מדי פעם בפעם בהשפעת התפתחויות מקצועיות ותהליכים תרבותיים וחברתיים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help