sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שפה וקוץ בה — לקויות תקשורת, שפה ודיבור אצל ילדים 10 ב . ציונים נמוכים בתחומי השפה על פי כלי הערכה של אנשי מקצוע כגון קלינאי תקשורת ופסיכולוגיים התפתחותיים . קיימים מבחני שפה ומדדי שפה ( ניתן לקרוא על נושא זה גם בספרן של רום, סגל וצור, 2003 ) , שבעזרתם ניתן לקבוע עד כמה הילד מתפקד בתחומי הדיבור יחסית לרוב בני גילו . מקובל לומר כי ילד שכישורי ההבנה המילולית, ההבעה המילולית או שניהם מצויים במרחק של 25 . 1 סטיות תקן ( 25 . 1 > . S . D ) מבני גילו הכרונולוגי הוא ילד עם לקות תקשורת ושפה . קלינאי תקשורת מוסיפים להערכתם גם פער של שישה עד תשעה חודשים כדי לקבוע איחור או לקות באחד הכישורים הללו, וזאת בשל השונות הרבה בין ילדים בקצב ובאופן של התפתחותם . במקרים אלה יש מקום לאבחון מעמיק ולטיפול על פי הצורך . במקרה של שיבושי היגוי מסתמכים קלינאי תקשורת על טבלות התפתחות של הגאים, המאפיינות את רוב הילדים ( ראו בפרק 11 ) וכן על טבלות התפתחותיות לגבי מובנות הדיבור הכללי . גם בנושא של שטף מתבססים אנשי מקצוע על טבלות התפתחות כדי לקבוע אם מדובר באי - שטף התפתחותי טבעי או בגמגום ( ראו בפרק 12 ) . טבלות ההתפתחות מסייעות לקביעת קיומה של לקות ביחס לגילו של הילד . כפי שנראה בפרק 6 , יש דרכים מספר לסווג ולאפיין לקויות שפה, למשל לקות בהבנה לעומת לקות בעיקר ביכולות ההבעה או לקות משולבת . ניתן לאפיין לקויות שפה גם על ידי התחום הלשוני הלקוי, כאשר הקושי מתבטא באופן בולט בתחום אחד – תחום הצורה, התוכן או השימוש . כך נמצא שילדים המתקשים בעיקר בתחום הצורה יראו שימוש בלתי תקין במשפטים מחוברים או מורכבים וכן בהטיות הצורניות המרכיבות מילים . לעומתם יש ילדים המתקשים בעיקר בהבנה ובשליפה של אוצר מילים רחב יחסית לגילם, ויראו שימוש לא מדויק במושגים שונים כמו מושגי זמן, כמות או גודל . לילדים אלה לקות שפה בתחום התוכן . תיתכן גם תת - קבוצה שלישית של ילדים, שעיקר הקושי שלהם הוא בתחום השימוש החברתי - תקשורתי בשפה בעת שיחה . כל תחום לקות משפיע על התחומים האחרים של השפה, ומובן שיש ילדים המתקשים ביותר מתחום אחד ואף בכולם . תקשורת, שפה ודיבור הן מיומנויות תלויות חברה ותרבות, ועל כן הקדשנו פרק ללקויות העלולות להופיע אצל ילדים במשפחות שאינן משקיעות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help