sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 עמנואל מרקס וקרנבל, שהיו אמורים להסדיר, לרסן ולאפשר את המתח בין שימור גבולות חברתיים להתרה מבוקרת, מוזמנת ומתוזמנת של פריעתם . טקסי מרד ומעבר, התגוששות מילולית, רכושנית או פיזית בין יריבים פוליטיים, משחקי תחרות, ציד מכשפים וענישתם, קרבות אנושיים או חייתיים, מלחמות בין שבטים ועוד מופעי אלימות לא יצאו מכלל זה : הם תוארו והוסברו כחלק ממהלכים ומתהליכים הטוענים ופורקים מתחים חברתיים שמקורם בהתמודדויות על משאבים, על הכרה, על זכויות ועל תנאי קיום . כאשר האלימות הכרוכה בהתמודדויות אלה מאבדת את רסניה ואת מוסרותיה, היא עלולה להתפרץ לכדי מלחמות עקובות מדם או אף להגיע עד השמדה המונית וחסרת הבחנה של חברות שלמות . תוצאות הרות אסון כאלה של התפרקות ההסדרים החברתיים וקריסתם, רעועים וחלקיים ככל שיהיו, מיעטו להיות נחלתו של המחקר האנתרופולוגי, אם משום הסכנה שבמעורבות משתתפת בהם - תנאי לעריכת מחקר אתנוגרפי אמין - או עקב היעדרן של תפיסות, גישות ודגמי חשיבה שיאפשרו הבנה וניתוח של התנהגויות שאינן נענות להגיונו החברתי התבוני של השיח האנתרופולוגי . כך קרה שזירות אלה של התנהגות אלימה - החל בקטטת שכנים וכלה בהשמדת עמים - המוחזקות כחסרות תוחלת ותכלית, נותרו מחוץ לתחום והיו מונחות לפתחם של גופי ידע האמורים להעניק משמעות לנוכחותם של גופים שלוחי רסן ואף למשמע אותם בשם חברה שאינה מסוגלת להכילם . המקצועות הטיפוליים למיניהם אכן מופקדים על המיפוי ועל הניווט של תוואי הקרקע של הרגש על הרריו, תהומותיו, סערותיו ומשקעיו . כך הפכו הטראומה, הפוסט – טראומה, החרדה והדיכאון לגיבורי תרבות השיח על האלימות, וכן למנגנונים עתירי עוצמה של משמוע, ריסון פיקוח וענישה . אלה היו פני הדברים עד שבשנות ה – 80 של המאה ה – 20 שינתה האנתרופולוגיה את פניה והמירה את עדשת ההתבוננות בקשרים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help