sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תיאוקרטיה והומניות 11 ובעיני הדעת יכשר, וכל תומכו מאושר" . "ישר" היא מילה נרדפת לפשט, ופשט זה מתואר כביאור העומד במבחן הכפול של פילולוגיה 3 קפדנית ( בעבותות הדקדוק ) ושל סבירות רציונלית ( בעיני הדעת ) : הפירוש הנכון חייב להתבסס על ניתוח ענייני, על סבירות הגיונית של הדברים הנקשרת גם לבקיאות במדעים, ועל סבירות סגנונית מבחינת הבנת דברים שנאמרו בלשון בני האדם . בפירוש הפשט תהא התייחסות להקשר של הפסוק, הפרק והפרשה . הוא מסביר שדרכו לרדוף אחר הכתוב ולדחות פירושים שאינם מעוגנים בכתוב ( שמות ט, י ) . אפילו את פירושיו שלו עצמו הוא מדרג על פי עמידתם בקריטריונים הללו . בתוך כך יש לציין שראב"ע מתאפיין בחירות פרשנית מסוימת . מטרתו היא ליצור התאמה בין כתובים בלתי מובנים לבין ההיגיון האנושי, והתאמה זו היא בעיניו "תיקון" . בהקשר לכך ניתן לראות שבפרשנותו הוא משלב את מכלול תחומי העיון שבהם עסק : פילוסופיה, אסטרולוגיה, אסטרונומיה, בלשנות, מתמטיקה ועוד . * * * כאמור, השקפת עולמו הפילוסופית של ראב"ע אינה מוצגת על ידו במסה שיטתית, והוא לא כתב ספר פילוסופי . רעיונות פילוסופיים רבים מוצגים במסגרת פרשנותו למקרא, במונוגרפיות השונות שכתב ובשיריו הרבים, אם בהרחבה ואם בקצרה וברמז . השקפת עולמו הפילוסופית אקלקטית, והיא משלבת בתוכה הן רעיונות ניאו – אפלטוניים והן רעיונות אריסטוטליים, בהשפעת הוגים 4 מוסלמים ויהודים שונים . המחקר שלפנינו נועד לבחון כיצד באים לידי ביטוי בהגותו של ראב"ע היבטים מדיניים — מבחינת תפיסת ארגון הקהילה, הנהגתה וחוקיה ; והיבטים חברתיים — מבחינת תפיסת מערכת היחסים הראויה בין בני האדם והחיים במסגרת החברתית . נושאים אלה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help