sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרחים תלושים משיח 11 עיון בביוגרפיות של האמניות מעלה, כי למרות הקשיים שאתם נאלצו להתמודד, זכו כולן בהכרה ובעצמאות פנימית אשר הושגה, לא אחת, במחיר אישי כבד . דוגמה בולטת לכך הנה העובדה כי מרביתן ויתרו על ילדים ועל משפחה במובן המסורתי . חרף ההערכה שזכו בה, מבקרים רבים שפטו אותן מנקודת מבט מגדרית ובהתאם לאמות מידה גבריות שהשתרשו בתולדות האמנות . ברוח זו נשפטו גם הדימויים שהופיעו ביצירתן, וביניהם בראש ובראשונה דימוי פרח מצויר או מצולם, הנושא מאפיינים חדשים ולא מוכרים . למשמעות של דימוי הפרח בהקשר לנשיות ומיניות ישנה היסטוריה ענפה בתולדות האמנות, החל בתרבויות הקדומות של מצרים, יוון ורומי ועד ימינו אנו . בכלל זה, שימושו של הדימוי באסתטיקה היהודית והנוצרית . לאיקונוגרפיה הנוצרית נודעה השפעה מרחיקת לכת על הצגת דמות האישה בחברה המערבית . כבר בשיר השירים המקראי, הנתפס על ידי רבים כשיר 6 ו"כשושנה בין ארוטי, נושא הפרח הקשרים מיניים ברורים ; "גן נעול" 7 הן שתיים מהמטפורות שבהן משמשים דימויים מעולם הפרחים החוחים" לרמיזה על בתוליה ואבריה האינטימיים של הכלה הנחשקת . התיאולוגים הנוצריים המשפיעים ואבות הכנסייה אימצו רעיונות ספרותיים אלה בעיקר במאה ה – ,12 כחלק מתהליך בניית האיקונוגרפיה של מריה, והגדירו את דמותה כאם בתולה באמצעות מטפורת "הגן הנעול" ( בלטינית : Hortus Conclusus ) . דימוי פלורלי ( פּרחי ) אשר יש לו משמעות דומה בנצרות, מסמל את הבשורה על הולדת בנה ואת "ההיריון ללא רבב" שלה ( Immaculate Conception ) , שמבדיל אותה משאר הנשים — הוא השושן הצחור ( White Madonna Lily ) . "הוורד המיסטי" ( Rosa Mystica ) נטול הקוצים, גם הוא בא להגדיר את מעמדה הייחודי כאישה נחשקת אך בלתי מושגת . משוכת הוורדים המגוננת, מתפקדת כמטפורה לבתוליה של האם הקדושה . בניגוד למשמעותו הסימבולית של הפרח בזיקה לנשים במסורת הנוצרית, קרי ביטוי לצניעות, חרישיות, ענווה ובתוליות, נטו חלק מן האמניות המודרניסטיות הנדונות בספר להציג את הפרח בתקריב ( Close - up ) , תוך חשיפת "איבריו" מנקודות מבט לא שגרתיות ואמיצות . בעשורים הראשונים למאה ה – 20 התפרסמו מחקרים רבים, אשר ביקשו להוכיח כי ממלכת הצומח היא שהמציאה את המיניות ואת חיי המין, זמן רב לפני הופעת הצורות הפשוטות הראשונות של בעלי החיים . הבוטנאי אלק בריסטאו ( Bristow ) עמד על כך מאוחר יותר, במחקרו הידוע "חיי המין של הצמחים" שפורסם בשנת 1978 וזכה לעניין רב בעולם וגם בארץ . במחקר עוסק בריסטאו בהרחבה בהיבטים ההיסטוריים, המטפוריים והמדעיים של

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help