sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

] 11 [ מ ב ו א הקורפוס המחקרי שהחל לצמוח החל משנות השבעים, בעיקר בארצות הברית 4 ובבריטניה, וזכה עם השנים לכותרת “לימודי טלוויזיה" ( Television Studies ) . עוד בשלבים הראשונים של תכנון הטלוויזיה, כאשר היא דומיינה בעיקר כאמצעי תקשורת דו-כיווני דוגמת הטלפון, היא עוררה עניין רב הן באמנות 5 עם הפיכתה לכלי תקשורת של המונים וחדירתה הן בספרות והן במחקר . לבתי המשפחות העניין בה גבר, וחוקרים וחוקרות רבים ביקשו להבין את התופעה, לפענח אותה ובעיקר להזהיר מפניה . הם התקבצו מתחומים רבים — פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, מדעי המוח, חינוך, כלכלה וסוציולוגיה — וניגשו לחקור את המדיום בהתנשאות מסוימת כאשר רובם הרגישו צורך להוכיח 6 את נחיתותו וסכנותיו . כך לדוגמה הביקורת האידאולוגית מבית מדרשה של אסכולת פרנקפורט נהגה לראות בטלוויזיה מקשה אחת בעלת מהות ברורה — חיזוק ושכפול האידאולוגיה הקפיטליסטית ( הנצלנית, הלא שוויונית ) , וחולייה במה שהם 7 דבר זה נעשה, לתפיסתם, על ידי יצירת תוכניות כינו “תעשיית התרבות" . משעשעות בעלות מבנים קבועים וצפויים אשר אינן דורשות מן הצופים מאמץ מחשבתי ומשום כך גם אינן מעוררות מחשבות על התנגדות למצב הקיים . במאמר שייחד תאודור אדורנו לטלוויזיה הוא כתב : “רוב רובה של הטלוויזיה כיום מציב מטרה לייצר, או לייצר מחדש, את הפסיביות 8 במילים אחרות, ללא קשר לתוכניהן שלוהנאיביות האינטלקטואליות" . תוכניות הטלוויזיה ולעמדותיהן, נגזר עליהן להצטייר רדודות ואף מסוכנות . מקור מרכזי נוסף להתקפות על הטלוויזיה היה חוקר התקשורת ניל פוסטמן, שתרגום שניים מספריו לעברית — אובדן הילדות ו בידור עד 9 — השפיע במידה רבה על אופני הלימוד של טלוויזיה בישראל ועל מוות השיח אודותיה . פוסטמן טוען בכתביו כי תהיה זו אשליה נאיבית להאמין שהטלוויזיה יכולה להיות מגוונת מכיוון ש"אפילו תכניות יוקרה, אם ברצונן להיות תכניות טלוויזיה טובות, חייבות למקד את תשומת-לבן בהחלפה 10 אחת ההשפעות המזיקות של תרבותבלתי-פוסקת של דימוייהן החזותיים" . הטלוויזיה, טען פוסטמן, נובעת מהיעדר הצורך ללמוד על מנת לצפות בה ( שלא כמו הקריאה שאותה הוא מעלה על נס ) . לפיכך הטלוויזיה, מעצם היותה קלה להבנה, אינה מפרידה יותר בין מבוגרים לילדים, מטשטשת בין הקטגוריות ומובילה למה שהוא מכנה “אובדן הילדות" . אחד המחירים החמורים של מצב זה, פסק פוסטמן, הוא שילדים נחשפים לתכנים שאינם

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help