sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | אוריינות חזותית | מלכה בן - פשט בוחנים את האופן שבו המרחב הסמיוטי מהווה שדה מאבק על משמעויות וזהויות של קבוצות חברתיות שונות . לממד החזותי של הטקסטים הנחקרים יש מעמד מרכזי ובלתי נפרד מהדרך שבה נבנות משמעויות וזהויות אלה ( Shohami, Ben Rafael, & Barni, 2010 ; Shohami & Waxman, 2010 ) . מגולמת בכך תפיסת הראייה, המפענחת צורות, עצמים, מילים כתובות ומרחבים, כהתנסות קוגניטיבית ורב - חושית . תפיסה זו עומדת במוקד של תחום הנוף הלשוני ושל תחומי מחקר קרובים, כמו תקשורת חזותית ופדגוגיה הדוגלת ברב - אוריינויות ( ; 2003 Iedema, The New London Group, 2000 ) . בראשית שנות השמונים של המאה ה - 20 הוצעה הגדרה תמציתית יותר למושג אוריינות חזותית, אשר הופצה וצוטטה רבות : "אוריינות חזותית היא היכולת להבין דימויים חזותיים ולהשתמש בהם, כולל היכולת לחשוב, ללמוד ולהתבטא באמצעות דימויים חזותיים" ( 40 . Braden & Hortin, 1982, p ) . בהגדרה זו, שהתפרסמה למעלה מעשור לאחר הגדרתו של דבס, מצוינות במפורש יכולות השימוש וההתבטאות בדימויים חזותיים, המשלימות את כושרי החשיבה והלמידה . עם זאת, רוברטס בריידן ( 1994 Braden, ) פרסם שתים - עשרה שנים לאחר מכן מאמר היסטוריוגרפי חשוב שסוקר את המחקר בשדה האוריינות החזותית על בסיס מאות מחקרים שהצטברו בשדה, ובתחילתו הוא מציג שתי סוגיות מטרידות . הסוגיה הראשונה היא היעדר הגדרה אחת מקובלת למושג "אוריינות חזותית", והשנייה היא היעדר תאוריית - על מגובשת וייעודית שתוכל לשרת את כל חוקרי השדה . על פי בריידן, חוקרים שונים בשדה האוריינות החזותית הדגישו היבטים שונים, כגון פתרון בעיות גרפיות, חשיבה, למידה, זיכרון וסוגיות בתקשורת, ובהתאם לדגשים השונים התבססו על תאוריות המעוגנות בשדות אחרים . כך למשל, ג'ון הורטין ( 1983 Hortin, ) יצר קשר בין דימויים מנטליים לבין עיצוב ההוראה על בסיס תאוריית ה"קידוד הכפול" של אלן פאביו ( 1991 1983, Paivio, ) . מתאוריה זו, שנוצרה על סמך מחקרים בפסיכולוגיה קוגניטיבית, עולה שהשימוש בדימוי שמקורו פנימי ( בלתי נראה לעין ) ובדימוי חיצוני ( הנראה לעין ) מסייע בפתרון בעיות בלמידה . באופן דומה, התורה הסמיוטית של הפילוסוף והלוגיקן צ'רלס פירס שימשה ומשמשת כעוגן במחקרים חזותיים רבים . אולם לצד החסרונות הנובעים מהסוגיות שהעלו בריידן ובעקבותיו מריה אבגרינו ורוּן פטרסון לגבי לכידות המחקר, הם מצאו גם יתרונות למהותו האקלקטית של השדה . מהות זו מאפשרת את גמישות השדה ואת פתיחותו לפרדיגמות מחקריות שונות המאפשרות הפריה מחשבתית ( 1996 1994, Avgerinou & Pettersson, 2011 ; Braden, ) . עשרות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help