sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 או "שפת התמונות", כבסיס לערוץ מחקרי רחב שבוחן תמונות וסימנים חזותיים כשפה לשונית בעלת דקדוק, תחביר ומשמעות ( ; 1970 Dondis, 1973 ; Turbayne, Wendt, 1962 ) . מושג האוריינות החזותית הושאל מהמושג אוריינות ( literacy ) , שמתייחס ביסודו לרכישה מושכלת של שפה מילולית . גם אם אין חפיפה בין שתי צורות הביטוי – החזותית והלשונית – שאילת המושג "אוריינות" מבוססת על מאפיינים דומים של מערכות ביטוי חזותי ומערכות ביטוי לשוני מבחינת דרכי הייצוג ויכולות ההבנה והלמידה . בתהליך הבניית המשמעות מתוך ייצוג או דימוי חזותי, המשמעות נוצרת או מופנמת על ידי המתבונן על בסיס אוצר רכיבים חזותי שרכש מניסיון חייו ומתרבותו . במסגרת תורת הסימנים, הפילוסוף והלוגיקן צ'רלס פירס ( 1955 Peirce, ) פיתח כבר בראשית המאה ה - 20 מילון של קטגוריות ותת - קטגוריות שמציגות מערכת סמיוטית - לוגית מורכבת . מילון זה יכול לשמש כבסיס איתן לכל ניתוח חזותי ( הרחבה על תורת הסימנים של פירס אפשר למצוא בהמשך בפרק ,2 מאת נטלי קוסוי ) . רעיון קיומה של השפה החזותית ואופני יישומיה, בעיקר בתחומי הלמידה והתקשורת, ממשיך להוות מושא לדיון על ידי חוקרים במהלך שנות השמונים והתשעים של המאה ה - 20 ( ; 1982 Braden, 1994, 1996 ; Braden & Hortin, Kress & Van Leeuwen, 1996 ; Sinatra, 1986 ) . עיקר הדיון עוסק באופני העברת מסרים של טקסטים חזותיים ממוענים לנמענים, בדרכי קריאה, פענוח ופרשנות של תמונות ובהשוואת היצירה והפרשנות בשפה החזותית לקריאה, לכתיבה וליכולות ההבנה של השפה המילולית . דיונים אלה נמשכים גם במהלך שני העשורים הראשונים של המאה ה - ,21 שבהם מתפתחים ביתר שאת מאפייני העידן הדיגיטלי המכונה בין השאר "עידן התמונה" ו"עידן המסכים" ( Apkon, 2013 ) . בתקופה זו מתחוללת מהפכה באפשרויות הייצוג, ההפקה וההפצה של טקסטים חזותיים, שרבים מהם משולבים בטקסטים לשוניים כתובים ודבורים וכן בטקסטים מוזיקליים . ריבוי האפשרויות מחדד את הצורך בהבנת השפה החזותית ואת החשיבות שבלמידתה ( & Arneson & Offerdahl, 2018 ; Avgerinou Pettersson, 2011 ; Kress & Van Leeuwen, 2002 ; Leborg, 2006 ; Mitchel, 2008 ) . המחקר החזותי התפתח בעשור השני של המאה ה - 21 גם בזיקה לתחום הבלשנות החברתית . במסגרת זו בולט התחום של נוף לשוני ( linguistic landscape ) , המתייחס אל מכלול השפות והאופנויות המעוצבות במרחבים ציבוריים, כאל ייצוג חזותי שמבנה באופן סימבולי את מערכת הכוחות החברתיים . מחקרים בתחום

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help