sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא | 9 השונים, ולא רק היהודי והערבי אלא גם הדתי והחרדי – שבהם הוראת הספרות כמעט שלא נחקרה עד כה . מעמדם של לימודי הספרות בחברה, בבית הספר ובאקדמיה מעמדה של הספרות בישראל פרדוקסלי : מצד אחד זהו תחום לא נחשב, שבשנים האחרונות ממעטים ללמוד באקדמיה ( פישר וקלין - אורון, 2016 ) ומעטים בלבד מעריכים ; מצד שני הספרות נתפסת כתחום דעת עתיר השפעה חינוכית וחברתית המגייס את הלומדים הצעירים למשימות החברתיות והלאומיות של המדינה ( דה - מלאך, 2008 ; דוידסון, 2000 ) . כוחו של תחום הספרות אינו אלא בשילוב הייחודי שהוא מציע בין ההיבט התרבותי, החברתי, הערכי - מוסרי ( משרד החינוך והתרבות, 2007 ; פיינגולד, 1995 ) , הפוליטי ( גולדשמידט, 2013 ; חסקין, 2014 ) , הלשוני, האסתטי והריגושי ( 1978 Rosenblatt, ) . לכן תוכניות הלימודים – על הקיים שבהן ושהפך לקנון ( סלע - שפי, 2009 ) ועל המודר שבהן – הן נושא למחלוקות עזות בבמות ציבוריות שונות ( למשל דו"ח ועדת ביטון, 2016 ) . לשיקולים בדבר תכנון הלימודים בספרות משמעות תרבותית - חברתית בכל מקום בעולם, ובתוך כך גם בישראל ( למשל אדיבי - שושן, 2014 ; דוד, 2012 ; זגן, 2007 ) . הניסיון להבין פרדוקס זה הוא ניסיון להבין תהליך חברתי מתמשך של 2 ספרו של פרסי ירידת מעמד מדעי הרוח בעולם בהשוואה למעמד המדעים . סנואו ( 2012 ] 1959 [ Snow, ) קרא לגשר על הפער שנוצר בין המדעים לספרות עוד במאה ה - ,20 אך הפער התעצם במאה ה - 21 . גם למרות הקמתן של ועדות באקדמיה האמריקאית ( 1984 Bennett & Legacy, ) והקריאה לאוריינות תרבותית ( 1988 Hirsch, ) , הסוגיה ממשיכה להטריד את עולם החינוך והאקדמיה, אולם למרבה הצער לא את קובעי המדיניות . עיקר עניינה של אסופה זו בהוראת הספרות בבית הספר, ועם זאת אי - אפשר לעסוק במצבה של הספרות במנותק ממעמדה בחברה ובאקדמיה . לפיכך נסקור בקצרה את עיקרי דבריהם של חוקרים אחדים באשר לירידת מעמדם של הספרות ומדעי הרוח . בעולם העתיק נתפסו מדעי הרוח כדרך הראויה לחינוכו של אדם אתי, כ"לימוד מעשי, לימוד שמסייע לאדם לממש את מטרותיו, להצליח בעולם ולהגיע 2 "ספרות" היה שם כולל בעת העתיקה למה שמכונה היום "מדעי הרוח" ( רינון, 2014 ) .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help