sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | ספרות מבעד לקירות הכיתה תלמידיי . מצאתי את עצמי מקדישה יותר ויותר משאבי זמן לקריאה בקול בכיתה ולאימוני כתיבה . נותר זמן מועט בלבד לשיחה פתוחה על עצם חוויית הקריאה ועל סוגיות ערכיות - חברתיות ונפשיות שעולות מהיצירות . אהבתי לקרוא בקול, כמו בתסכית רדיו, כשראיתי מולי עיניים קשובות . כשהתחלתי ללמד בתוכניות להכשרת מורים ונדרשתי לתכנן קורס שעיקרו הדידקטיקה של הוראת הספרות, התבהרו והתחדדו התלבטויותיי ותחושותיי וקיבלו לבוש מילולי, מושגי ותאורטי . המסע הזה הביא אותי להעמיק בחקר יחסים ומצבים בכיתות הספרות ולבחון ללא הרף את ההתרחשויות בכיתותיי . אנו מלמדות ספרות והוראת ספרות במוסדות להכשרת מורים, כל אחת במוסד אחר, ודרכינו הצטלבו במהלך השנים שוב ושוב . משותפת לנו האהבה לספרות, האמונה ביכולת לתקן עולם באמצעותה, הדאגה ממצבה הירוד בחברה הישראלית ובמוסדות להכשרת מורים . בקול הקורא שפרסמנו לקראת כינוסה של אסופה זו ביקשנו לכונן קהילה של מורי מורים שעניינם הוראת ספרות ומחקר על הוראת ספרות . לקריאתנו נענו מרצות ומכשירות מורים ממכללות נוספות שהאהבה למילה הכתובה ולאומנות הכתיבה מפעמת בהן, ויחד יצאנו למסע של חשיבה, לימוד וחקר . אסופת מאמרים זו נוצרה במענה לאי - הנחת הנשמעת תכופות מפי תלמידים, הורים, סטודנטים להוראה, מורים ומורי מורים, באשר ללימודי ספרות בבתי הספר . את אלו מעצים המידע העולה מכתבות בתקשורת . אף שילדים ובני נוער הם מושאיה של הוראת הספרות, המחקר בישראל ממעיט לעסוק במתרחש בכיתה ובקרב הלומדים בתהליך הלמידה . לעומת זאת בעולם המחקר מציגים את הישגיהם ואת קשייהם של תלמידים הלומדים ספרות, את תחומי העניין שלהם, את דרכי החשיבה בקריאה ; מלמדים על שיח הכיתה ושיח הזהות, על ההבדלים התרבותיים בין כיתות, על האופן שבו תופסים תלמידים את חשיבות הספרות, כיצד הם קוראים וכותבים, מיישמים שימוש בטכנולוגיה ועוד . לגוף הידע הגדול המצטבר בעקבות מחקרים אלו תרומה רבה להכשרת המורים ולהתפתחותם המקצועית, בצד תרומה לקובעי מדיניות החינוך בתהליכי קבלת החלטות בתחום . מעט על הנעשה בתחום בעולם תוכלו לקרוא באפילוג החותם את הספר . אחד מחידושיה של האסופה שלפניכם הוא ההתבוננות המחקרית בלמידת ספרות ובהוראתה בפועל בבתי ספר בישראל, בשכבות הגיל השונות ובמגזרים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help