sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא | 7 במיוחד שיעורים שבהם למדנו בלדות בהאזנה לפזמוני להקת "כוורת" . את "מאויב לאוהב" מאת עגנון למדנו בשבוע שבו נחתם הסכם השלום עם מצרים, אגב דיאלוג מתמיד עם המציאות ; וסיפור אחר שכתב עגנון עיבדו תלמידיי לתסריט, הפיקו, שיחקו וצילמו בווידאו . זו הייתה עבודת צוות שבה הקריאה בעגנון הפכה את הסיפור לחלק מחייהם . כבר בראשית עבודתי כמורה הבנתי שהספרות כ"מדע" ( כפי שלימדו אותי באוניברסיטה ) אינה יכולה להוות תשתית להוראה שלי ; שכדי שתהיה ספרות בכיתה נדרש מרחב שבו תלמידיי ואני נוכל לקרוא ספרות ולשוחח עימה . בשיעורי הספרות במכללה אני מנסה לעורר בסטודנטים חשיבה ומודעות : מה מתרחש במפגש שלהם עם יצירת ספרות ? איך הם ניגשים לקריאה ומתמודדים עם אתגרים שהיא מציבה ? מה קשה ? מה גורם לסקרנות ולעניין ? מה הם חושבים ומרגישים ולמה ? המפגש עם סטודנטים מכל שכבות האוכלוסייה בישראל הבהיר לי טוב יותר מאי פעם עד כמה עשיר ומתגמל המפגש האישי והקבוצתי של קוראים עם הספרות, כזה המוביל למרחבים פסיכולוגיים, חברתיים ופוליטיים . יש מי שעבורו הספרות היא מקור הזדהות או שייכות, עוצמה או מרפא ; עבור האחר היא אמצעי להתבוננות ולבחינה של המציאות ולמאבק לשיפור החברה . יעל : בבית הספר הקיבוצי שבו התחלתי את דרכי כמורה הצעתי קורס בחירה בכתיבה יוצרת לתלמידי כיתות י"א - י"ב . זו הייתה נחיתה רכה אל תוך המערכת, הנאה צרופה . בין כתיבה לחשיבה על הטקסטים שנכתבו, קראנו סיפורים ושירים שנגעו לרעיונות ולנושאים שהופיעו ביצירות התלמידים . השתתפו רק תלמידים שבחרו בקורס, בנים ובנות כאחד, אוהבי שיח, אומנות ומוזיקה . רובם אהבו גם לקרוא . בצד חוויה זו חינכתי כיתה ז׳ ולימדתי בכיתות ח׳ ו - ט׳ . ההבדל היה תהומי . שיעורי החובה, שהתוכנית בהם הייתה סדורה והסתמכו על מקראות, התקשו להשביע את עניינם של תלמידיי, התקשו להתחרות בשיעור הבחירה, שבו כתבו התלמידים וקראו ושוחחו ושיתפו זה את זה בעולמם . הברק בעיניים של מי שחוו שיח ספרותי במרחב שבין העולם האישי והטקסט הכתוב היה כה שונה מהאדישות שבעיני התלמידים בכיתות האחרות . בהמשך הדרך התחלתי ללמד בתיכון יצירות שנלמדו לקראת מבחן הבגרות . בתוך כך התעצם החיפוש אחר דרכים לקרב את התלמידים אל עולמן של היצירות . הרבה השתנה מאז שנות השמונים – שבהן התחלתי את דרכי כמורה – ועד היום . אחת התמורות המפליגות, שהשפיעה מאוד על אופיים של השיעורים בבית הספר, הייתה הצניחה במספר התלמידים הקוראים וההידרדרות בכישורי ההבעה בכתב של

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help