sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | ספרות מבעד לקירות הכיתה דגש על קריאה . כשם שאי - אפשר ללמוד ללכת בלי ללכת, אומר שפר, אי - אפשר ללמוד לקרוא בלי לקרוא ( 2013 Schaeffer, ) . מצב דומה אפשר לראות בכיתות הלימוד בישראל, וגם בישראל נשמעת עמדה דומה : "ספרות אינה דבר שצריך לדעתו ; ספרות היא דבר שצריך לקרוא אותו" ( דן, תשמ"ג, עמ׳ 2 ) . קביעה זו מייחדת את הספרות ממקצועות הלימוד העיוניים האחרים, ומציבה אותה בשורה אחת עם המקצועות החווייתיים, האומנותיים . היא מעמידה בסימן שאלה דרכי הוראה והערכה שנועדו להנחלת ידע, ובכללן בחינות הבגרות ( פויס ודה - מלאך, 2013 ) , ומזמינה יישום של דרכי הוראה דיאלוגיות שבהן הגיבורים המרכזיים הם הקורא והטקסט . תהליך זה, בלשונו של עמוס עוז, הוא בבחינת "הפקה משותפת" של הכותב והקוראים ( עוז, 1989 ) . בדינמיקת המפגש שבין הקורא לטקסט, שבה כל אחד מהם מביא את עצמו, הופך טקסט ליצירה בעלת משמעות עבור הקורא . קריאת ספרות מזמנת חוויה של הנאה מעצם הספרות, כמו במשחק, טוען רוש ( 2008 Roche, ) . קריאה מאפשרת לנו להתבונן בצירוף חלקים לשלם – ולא רק בחלקים כשלעצמם . בחוויית הקריאה משתלבים החושני והנפשי – ומכאן השפעתה עלינו . קריאה בספרות גדולה מזמנת לנו חוויות נפש סוערות, מאפשרת לנו לראות את עצמנו ואת המציאות בדרך חדשה ולהתקרב לטרנסצנדנטי ( 2008 Roche, ) . לעומת זאת שפר ( 2013 Schaeffer, ) מציע ללמד ספרות לא גדולה, אלא עממית ופופולרית ; וכן ספרות המספרת סיפור לאו דווקא במילים מודפסות, אלא באמצעות סרטים וסרטונים, משחקים אלקטרוניים, פזמונים, וכך לקרב את הלומדים לספרות . "מדוע קריאת ספרות בבית הספר עדיין חשובה ? " שואל הפרופסור הקנדי דניס סומרה ( 2002 Sumara, ) . תשובתו כקורא, כמורה וכמכשיר מורים היא : לא בגלל ההנאה שבקריאת הספרות, לא בגלל הידע או מוסר ההשכל שהספרות מעניקה, אלא משום שהספרות מאפשרת לאדם להשיג תובנות על חייו מן ההיבט האישי והתרבותי . התובנה אינה קלה להשגה . בעבודת קריאה איטית ונשנית הקוראים מגיעים אליה באופן בלתי צפוי, מתוך חיבור למחוזות של הבנה ודמיון . הקוראים הם שבונים את משמעות הקריאה, כל קורא לעצמו, בתחומי נפשו, בתגובה לקריאתו . תשובה מעין זו רווחת בקרב הדוגלים בהוראת ספרות לאור תאוריית "תגובת הקורא" ( 1978 Rosenblatt, ) ובקרב העושים שימוש בספרות בביבליותרפיה ( צורן, 2000 ) . בעשורים האחרונים נשמעת תביעה להעניק מקום מרכזי להוראת הספרות והאומנויות לא רק לשם פיתוח אישי של הקוראים, אלא כדי להביא לתיקון

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help