sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | ספרות מבעד לקירות הכיתה למצוינות אישיותית" ( רינון, ,2014 עמ׳ 13 ) . שינויים באוניברסיטאות בגרמניה במאה ה - 19 הביאו להקניית מומחיות בתחום צר, אגב ניתוק מהתנהגות מוסרית . עליית חשיבותה של הטכנולוגיה בחברה הקצינה את העמדות באקדמיה ובחברה עד כדי יצירת קיטוב בין שתי תרבויות . באווירה שלאחר מלחמת העולם השנייה צפה סנואו ( 2012 ] 1959 [ Snow, ) מהפכה טכנולוגית שתקדם את האנושות, וקרא להשקיע בחינוך מדעי ולגשר על המתח בין המדע למדעי הרוח . עליית יוקרת המדעים באוניברסיטאות עיצבה מחדש את פני המחקר וההוראה בתחומים רבים שביקשו להידמות למדע, בהם הספרות והבלשנות . הספרות הפכה ל"מדע הספרות" ואיבדה את הממד האנושי והאתי שבה ( רינון, 2014 ) . יתרה מזו, הגישות התועלתניות שהתבססו בחברה יצרו ציפייה לתשואה כלכלית מההשקעה באקדמיה . אולם בניגוד להשקעה בלימודי רפואה או הנדסה, המניבה תועלת מדידה, זו שבספרות - שונה . התועלת שבלימודי הספרות אינה ברורה, ובוגרי החוגים לספרות אינם תורמים לחברה תרומה נראית לעין ( נוסבאום, 2017 ; רינון, 2014 ) . טיעון דומה השמיע רוש ( 2010 Roche, ) , פרופסור לפילוסופיה ולספרות גרמנית בארצות הברית : בעבר הגיעו סטודנטים לאוניברסיטה כדי להיות לאנשים משכילים וראויים, ואילו היום לסטודנטים, להוריהם ולחברה גישה תועלתנית הרואה ברכישת השכלה תשתית לעבודה ולהצלחה כלכלית . רוש מאמין כי לימודים במדעי הרוח ( liberal arts ) מניבים תועלת, אולם מסוג שונה : הם מכשירים אנשים לעבודה בעולם המורכב שבו אנו חיים . באמצעותם מופנם ערך הלמידה לשמה, ובכלל זה חקירת השאלות העמוקות שנותנות משמעות לחיים . זאת ועוד, מדעי הרוח מטפחים סגולות אינטלקטואליות ההכרחיות להצלחה מחוץ לאקדמיה, ומשפיעים השפעה מכוננת על אופיים של הלומדים ועל התפתחותה של תחושת ייעוד ומשמעות בחיים . הם מבססים הרגלי חשיבה של שאילת שאלות, הטלת ספק והתמודדות עם פתרון בעיות ומפתחים כישורי קריאה וכתיבה וכישורים תקשורתיים החיוניים כולם בעולם העבודה ( קליינברג, 2016 ; 2010 Roche, ) . אולם מעמדם של לימודי הספרות באקדמיה הידרדר גם בשל התנהגותם של חוקרי הספרות והמורים באקדמיה, שפיתחו תרבות של שיח אקדמי מרוקן ממשמעות ולא אתי ; שיח בלתי מובן שאינו מתכוון כלל להיות מובן ( רינון, 2014 ) . הסבר אחר למצבם של מדעי הרוח הציע ז׳אן - מארי שפר ( Schaeffer, 2013 ) , פרופסור לפילוסופיה ולספרות במרכז לחקר המדעים בפריז . שפר טען

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help