sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

על קצה המקום 11 ותכונותיהם . גישתו של תיאופרסטוס בשאלת המרחב קרובה לזו של לייבניץ בדבר אי – ממשותו של המרחב והיותו מערכת של יחסים המושלכת על הדברים על ידי הסובייקט המתבונן . ברור שכבר בהצגת עמדתו של תיאופרסטוס נחשפת ההבחנה 3 בין מרחב כישות ( קיים אובייקטיבית ; העקרונית שמציע צורן מתרחשים בתוכו דברים ; בעל תכונות כמו נפחיות, התפשטות 4 וחומריות ) לבין מרחב כסדר ( צורת ארגון ומערכת של יחסים ) . עליונותו וראשונותו של המקום על פי אריסטו, שהועמקו והורחבו בעיקר בתקופה ההלניסטית והניאו – אפלטונית, קוצצו והוגבלו באופן דרמטי בימי הביניים ובראשית העת החדשה . במעבר זה, העיסוק המחשבתי במקום נכנע בהדרגה להדגשת המרחב, כשזה מרמז על דבר בלתי מוגבל ופתוח ( תפיסה שהוצגה, כאמור, לראשונה על ידי האטומיסטים, מתנגדיו של אריסטו ) . מושג המקום עסק בשאלות של גבולות, מיקום וסביבה, ואילו הדיון במרחב הניח בַּצד שאלות אלה לטובת עיסוק במוחלט, באינסופי ובהתרחבות העצומה והבלתי מוגדרת . בעוד שהמקום עסק במה שבתוך, המרחב התאפיין בתנועה ובהתרחבות החוצה . עד לראשית המאה ה – 19 לערך המרחב וההתרחבות גוברים על המקום וההתמקמות פנימה . העניין במרחב הקונקרטי, המוחש, במשמעותו כמקום המניח כיווץ, תיחום וספציפיקציה של מרחב נתון, הוסט הצדה והתגמד מול גישות מנוגדות במסגרת הדיון במרחב המופשט . כזה הוא הפער בין "המרחב המוחלט" של ניוטון לבין "המרחב היחסי" של לייבניץ . ניוטון ראה את המרחב כבלתי תלוי במציאותם של עצמים כלשהם, מעין מֵיכל ענק שבתוכו מסודרים הדברים ותופסים חלקים מהמרחב המוחלט . לעומתו טען לייבניץ שאין המרחב אלא יחס "זה לצד זה" אפשרי של דברים, שאין הוא ישות בעלת ממשות אונטולוגית . בסוף המאה ה – 18 ניסה קאנט לשלב בין האבסולוטיזם לרלטיביזם כגישות מנוגדות ביחסן למרחב, וטען שהמרחב

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help