sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הקדמה השוני שבין סמל לאלגוריה . היא מתמקדת בשני אתרים קוטביים של שדה המלנכוליה, זה של יוהאן האוזינחה בספרו סתיו ימי - הביניים וזה של ולטר בנימין בחיבורו המוקדם מקור מחזה - התוגה הגרמני , תוך שהיא מעמתת בין שניהם . אצל שני ההוגים הללו, בירור המלנכוליה כחומר היסטורי הוא גם בירור ההווה את הווייתו הוא : קץ ה"אני" הבורגני ודעיכת התמטיקה המודרניסטית של הסובייקט, שנחוו כטראומה וכאיום ממשי . המסה הרביעית, “׳זה כאן ועכשיו׳ : תרבות המַפנה את מבטה החוצה", מתווה את המעבר מן המודרניזם לפוסטמודרניזם באמצעות הדיון ב יומן אמריקה של יוהאן האוזינחה . מסה זו מבקשת להציג את היחס בין שני מומנטים אלה כהתארגנות – מחדש של תכנים קיימים, אך בהדגשים שונים : מה שהיה שולי בשיא העידן התעשייתי של הקפיטליזם נעשה עתה, בעידן הקפיטליזם המאוחר, לדומיננטי . במילים אחרות, הפוסטמודרני אינו נבדל מן המודרני בשינויי תוכן מוחלטים, אלא בהבניה מחדש של רכיבים קיימים, ובצורתו זו הוא מהווה דבר – מה חדש, המייצר קרע עם הישן . שני המאמרים האחרונים מיישמים את הטיעונים התיאורטיים המנוסחים בספר זה על יצירותיהם של אמנים ישראליים . “צילום האי נחת : הוולגטה של הנשגב" עוסק בניתוח תצלומיו של בועז טל, ו"רקוויאם לגוף השתוק" — בעבודותיה של פנינה רייכמן . כמה מן המסות הללו, שהתפרסמו בשנים האחרונות בבמות שונות, הורחבו ועודכנו, ואחרות נכתבו במיוחד לאסופה זו . מטבע הדברים, הקוראת או הקורא ימצאו פה ושם חזרות ; הן הושארו במקומן כדי לא לפגום במבנה המסות ובשלמותן . ברצוני להודות להוצאת רסלינג ולעומדים בראשה, ד"ר יצחק בנימיני ועידן צבעוני, על נכונותם לספק אכסניה לספר זה ועל הערותיהם מאירות העיניים . תודתי שלוחה גם למאיה כהן לוי על הדימוי מתוך "מלאך בוונציה", שתרמה לעטיפת הספר, וכן

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help