sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יוחאי אופנהיימר 12 להתעלם מהם . אינני חושש כי הכללתם של יוצרים שונים בקבוצה אחת גוררת בהכרח סטריאוטיפיזציה שלהם, מקפחת את ייחודו של כל יוצר ומצמצמת 4 בהכרח את העניין בכתיבתם לכדי שאלות "צרות" לכאורה של זהות ואתניות . אני מעדיף להציב את מזרחיותם של היוצרים כנקודת מוצא רחבה לדיון בכל נושא, שאיננה מתעלמת ממיקומם התרבותי – פוליטי ומאופן התמודדותם עם 5 מקום זה . בהקשר זה יש להזכיר כי ההבחנה בין מושגים כמו ספרות מקומית – עדתית לבין ספרות אוניברסלית, הבדילה בין ספרות שהממד החברתי שלה הוא הדומיננטי, לבין ספרות שהממד האמנותי שלה עומד במרכז ( שקד 1993 : 181,168 ) , והופנתה בדרך כלל לספרות שנכתבה מהשוליים ולא לספרות הקנונית . הבחנה זו הופיעה כתביעה סמויה של הביקורת, שדרשה מסופרים לטשטש את הריאליה החברתית – פוליטית של כתיבתם באמצעות העצמתם של המערך האמנותי ושל העולם הפרטי, ובכך להבנות את רושם האוניברסליות שלה, כלומר את הא – פוליטיות הישירה שלה . בהשראת העמדה ההגמונית הזו נוצר חשש גם בקרב יוצרים, שעמדתם המינורית עלולה להיות תווית מגבילה, פוליטית מדי, עמדה שתמנע מיצירותיהם להיקרא בראש ובראשונה כמעשה אמנותי עצמאי . מבקרים רבים ניסו לערער על הנורמה האוניברסליסטית בטענה כפולה : 1 . נורמה זו גזורה על פי מידות מערביות . 2 . אם לא מביאים בחשבון את הרב – גוניות של התרבויות ואת ההבדלים התוך – תרבותיים, הרי שניצב לפנינו "אוניברסליזם אתנוצנטרי" : 4 . ראייה כזו מצויה אף אצל ננסי ברג הדנה בספרות המזרחית . מתוך חשש לגיטואיזציה של המזרחים היא כותבת : "ההנחה המקובלת היא שיש להם מן המשותף יותר מאשר לאשכנזים . [ . . . ] אולם לא זו בלבד שכל סופר עומד בפני עצמו, אלא שבתור קבוצה המזרחים באים מרקע מגוון עד מאוד . בסופו של דבר השותפות הממשית שלהם נובעת מהאופן שבו הממסד המרכזי מגיב ביחס אליהם בתור ספרדים . זה לפעמים מוטעה ובלתי מדויק וכמעט תמיד גובל בקריאה שגויה" ( 115 : 1997 Berg ) . 5 . תפיסתי את הזהות המזרחית קרובה לתפיסת הזהות השחורה שעליה מדבר הול, ולמשמעות הפוליטית – תרבותית שמיוחסת לה, שאין בה שום חשש לרדוקטיביות : "המונח ‘שחור' הוטבע כדרך התייחסות לניסיון המשותף של גזענות ודחיקה לשוליים באנגליה ; הוא סיפק קטגוריה מארגנת לפוליטיקת חדשה של התנגדות בקרב קבוצות וקהילות שיש להן, לאמיתו של דבר, מסורות, זהויות אתניות והיסטוריות שונות זו מזו . ברגע זה הפך ‘הניסיון השחור' למסגרת יחידה, מאחדת ו'הגמונית' אשר מבוססת על הבניית זהות המגשרת על הבדלים תרבותיים אתניים בין קהילות וזהויות גזעיות נבדלות, למרות שאלו לא נעלמו כמובן" ( 441 : Hall 1996 b ) .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help